Lunch in Bethlehem bij olive-wood verkoper

Israël, Bethlehem

Vandaag was een speciale dag voor ons als team. We werden namelijk uitgenodigd om een lekkere lunch te komen eten in Bethlehem bij de leverancier van onze olijfhouten spullen die we in onze giftshop verkopen. Bethlehem: dus via de checkpoint in de Westbank. Met een auto en met paspoort in de hand gingen we onderweg. De checkpoint zelf was geen probleem. Nu op zoek naar het huis van deze man.
Hij heeft een prachtig huis met vier verdiepingen, smaakvol en luxueus ingericht. Deze man komt duidelijk niets te kort. Hij heeft een atelier met 20 man aan het werk. We hebben zijn atelier bezocht, tenminste dat in zijn kelder. We werden verwelkomd door de hele familie waarvan de enkele maanden oude kleindochter de show stal. Zelf zijn het Oxthodoxe christenen. Ze houden van Jezus. En toen begon het festijn: een lemon met munt als opfrisser, dan lekkere vleessoep, dan lamsbouten met rijst, kippepootjes met aardappelen en ajuin, sla met cherrietomaatjes, bier, wijn, water, limonade, wiskey, arak (een anijslikeur), .. enfin ... teveel voor ons 9 mensen. Eenmaal terug in de salon, werd nog een ijsje aangeboden en nadien nog een Arabische koffie met koekjes. We konden geen "paf" meer zeggen.
De zoon had een speciale hobby ... slangen. Hij heeft er drie. Als we geen angst voor slangen hebben mag je ze pakken. Debora en ik gingen ervoor. Het zijn harde maar koud aanvoelende reptielen, zeer rustig en kalm, als je ze maar op een goede manier vasthoudt. Na de instructies ging het als vanzelf.
Een leuke dag eindigt met een gesprek via Skype met mama, eindelijk. Goed om haar even te zien... en Maria ook natuurlijk. Mama, doe de groetjes aan "Poletje" de kip.

Proficient alle twee, dat jullie die slangen zomaar durfden te pakken! Ik zou het zeker weten niet doen hoor!!!!

Judith 2015-07-19 18:07:02

Hoi Judith, leuk. Weet je, we waren ook de enigen die het gedaan hebben. De 7 anderen deden het niet, haha...

omer-debora.op.reis 2015-07-19 19:30:57

Leuk omdat zo mee te maken. Wens je nog een goede tijd toe. GODS zegen en liefs Lia

Lia vdKnaap 2015-07-20 12:03:50

Hallo lieve vrienden! Eindelijk de tijd eens genomen om jullie verhalen te lezen! Wat bijzonder werk verrichten jullie daar, whoow! Wensen jullie Gods Nabijheid en bescherming toe in jullie werkzaamheden. Misschien tot gauw!

Nanda 2015-07-20 12:38:32

Hoi Deborah en Omer. Wat beleven jullie een mooie en bijzondere tijd in Israel, ik lees met veel plezier jullie verhalen. Liefs van ons beide