Goede Vrijdag

Israël, The Garden Tomb Jerusalem

De Paasweek is in Jeruzalem natuurlijk een aparte gebeurtenis. Op de plek zijn waar de gebeurtenissen van Jezus' sterven en Opstanding plaats vonden is zo speciaal. Vandaag is het onze allereerste Goede Vrijdag in de Graftuin. We hebben speciale plannen voor vandaag. Eerst zal er een samenkomst gehouden worden open voor iedereen. Ik heb het voorrecht te mogen meezingen in een koortje. We zijn met drie mannen en 3 vrouwen, waaronder een fluitiste, pianiste en gitarist/zangleider. Roger Carswell, een Engelse evangelist uit Leeds, zal het Woord brengen. Voor mezelf is het best spannend want de eerste keer dat ik in een koortje mag voorgaan in een samenkomst. We hebben goed geoefend dus dat moet lukken.
De dienst was mooi en goed bezocht. Er waren ongeveer 270 bezoekers aanwezig. Als jullie zin hebben kunnen jullie deze dienst straks bekijken op het YouTube kanaal van The Garden Tomb. Nu moet hij nog "renderen", haha.
Na de dienst hadden we een speciale dag van "reflectie" en rust. Er waren geen groepen geboekt, dus geen gidsbeurten, geen avondmaal, geen lofprijzing. Gedurende de hele dag werd er achtergrond muziek gespeeld in de tuin, waarbij bezoekers in rust en vrede konden nadenken over het sterven van Jezus. De bedoeling was ook dat het graf gesloten bleef. Het kon niet bezocht worden. Daarbij creëerden we een sfeer van berusting in het sterven van Jezus en Zijn rust in het graf na het grote lijden wat Hij doorstaan heeft. Velen vonden het een goed idee en hielden van deze tijd van rust en vrede. Anderen waren natuurlijk wel ontgoocheld omdat ze het graf zelf niet mochten binnen gaan. Toch was er veel begrip hiervoor. Overal zag je mensen in gebed of zachte gesprekken. Het was mooi en speciaal!