Egyptische Kopten

Israël, Jeruzalem

Meestal zijn de groepen afkomstig uit traditionele landen, maar vandaag had ik een groep uit Egypte. Dat is ongewoon. Het bleek een groep Egyptische Koptische gelovigen te zijn. Ik probeer tijdens de gidsbeurten altijd me te verplaatsen in de groep waarmee ik door de tuin wandel. Egyptische Kopten zijn voor velen onbekend on onze contreien, maar kan je ze vergelijken met Katholieke broeders en zusters. Het bleek een zeer open en moderne groep mensen te zijn. Hun geloof in Jezus was belangrijker dan de plaats waar Jezus stierf. Daarom wilden ze ook onze tuin bezoeken. Dat is goed voor mij om te weten omdat ik dan mezelf niet in bochten hoef te wringen om de Heilige Grafkerk hoog te houden als mogelijke sterf- en opstandingsplaats van Jezus. Ik maak sowieso nooit onderscheid tussen beide plaatsen. Het gaat niet om de plaats maar om de naam van Jezus! Het was aangenaam om met hun door de tuin te wandelen. Een foto mocht dus niet ontbreken. Ik was er ook niet echt onbekend mee omdat we 32 jaar geleden in Jeruzalem, tijdens onze allereerste vakantie hier, ook een Ethiopische Koptische broeder leerden kennen en er verschillende dagen mee opgetrokken hebben. Hij leefde in een gemeenschap op het dak van de Heilige Grafkerk. Solomon was zijn naam. We hebben ook zijn kamertje bezocht waar hij woonde. 2m bij 2,5m. Dat was het. Tegenwoordig is dit allemaal afgesloten voor het publiek. De broeders laten niemand meer toe in hun woongemeenschap.