Kerstmis 2015: Jeruzalem

Israël, Jeruzalem

Voor de allereerste keer zouden we Kerstmis vieren in Jeruzalem. Met de hele groep zouden we naar de Kerstavond viering gaan in Bethlehem in de Geboortekerk.We hadden geboekt bij de St. George Catedral in de Nablousroad. Zij konden voor dit jaar een kapel van de Geboortekerk gebruiken tijdens de grote avondviering. Alle hooggeplaatsen zouden er zijn tot Abbas toe. Dat is nogal eens een belevenis: het ultieme kerstfeest in de roots! In de dagen ervoor kregen we echter verschillende waarschuwingen dat het er nogal eens zou kunnen gevaarlijk zijn. Ook al zitten we in de kerk in een kapel, je moet er wel een heel stuk te voet naartoe. Uiteindelijk besluiten we om niet te gaan en de avondviering in Christ Church bij te wonen waar Peter Spaander, onze broeder van de Graftuin mocht voorgaan in kerstgezangen. Het was mooi en sereen. Toch misten we wel de bijzondere locatie war we nu hadden kunnen zitten, terwijl de hele wereld er op toekijkt. Er is uiteindelijk niets gebeurd, gelukkig, maar goed. Op kerstdag zelf gaan we ook naar de ochtenddienst van Christ Church waarna we plaatsen gereserveerd hadden voor het speciale kerstdiner wat daar geserveerd wordt aan alle genodigden. We zaten naast de kerstboom met de hele groep en hebben genoten van de maaltijd. Zo. Dat was onze kerstbeleving. Wandelend langs de muren van het Christelijke kwartier in de Oude Stad, klinkt luid de kerstmuziek. De sfeer is er. Het kribbetje was gisteren leeg, vandaag lag de Here Jezus te blinken. Da's nog een verhaal apart. De wereld vergeet Jezus meestal met Kerst. Dat vertelde een down-syndroopm kind aan zijn moeder toen hij het lege kribbetje zag. Ben jij Hem vergeten? Straks vertellen we weer , dat Hij stierf en opstond uit de doden. Dat was uiteindelijk het doel van Zijn komst. Amen!