Laatste vrijdaggebed

Israël, Jeruzalem

Vandaag is het de laatste vrijdag voor het vrijdaggebed tijdens de ramadan van dit jaar. We verwachten heel wat mensen die op weg gaan naar de tempelberg. De schattingen zijn rond de 300.000 mensen. De opkomst begon gisterenavond reeds toen velen al toekwamen van overal te lande om hier te overnachten. Vele anderen kwamen vanaf de vroege ochtend (5 à 6 uur) al voorbij gelopen. De politie had de straten goed ingedeeld zodat ze een goede controle hadden op de mensenstromen. In de tuin merken we er niet veel van, enkel dat het daarbuiten erg rumoerig is, vooral ook van de plaatselijke verkopers in de Nablous road die hun waren proberen te verkopen aan passerende moslims. De "winkeltjes" proberen deze laatste vrijdag nog snel wat te verdienen aan de voorbijgangers. Tijdens de middag is het opvallend rustiger. Dat is normaal, want vannacht is het gebeds- en vastenwake op de Tempelberg en blijven de meeste moslims gewoon op hun post. Ze "overnachten" er in tentjes en allerlei onderkomens om in de koran te studeren en te bidden. Dat belooft dan voor vannacht en de vroege ochtend wanneer deze bende weer naar huis gaat. We hebben het geweten... de hele nacht was het onrustig met soms luide protesten van de politie via head phones die het volk probeerde te leiden. De dag in de tuin was inderdaad rustig want vele groepen konden gewoon niet tot aan de poort geraken. Ze moesten hun bezoek gewoon cancelen. Dat gebeurt.
Intussen is het shabbat ... shabbat shalom!