De Oude Stad Jeruzalem

Israël, The Garden Tomb Jerusalem

Vandaag hebben we gepland om de Oude Stad te verkennen vanaf de Olijfberg. Debora was moe en had veel werk thuis. Dus zou ik eerst tijdens de voormiddag alleen met de jongens de Olijfberg doen. We namen de bus naar de Olijfberg, op zich al spannend want het zijn de "Palestijnse" bussen. Er was onnoemelijk veel volk op de Olijfberg. Oei! Nu ja, we vinden wel een plekje voor onszelf. Na de traditionele panoramafoto's daalden we af, ... tussen de massa... Onze Benjamin had zijn voet een beetje verstuikt gisteren aan de Dode Zee en had wat zalf gesmeerd aan zijn voet...; dat hadden we beter niet gedaan. De zon brandde een "gat" in zijn huid. Auw, auw... blussen met water af en toe en volhouden tot thuis. In de Russische Kerk mochten we niet binnen, want geen lange broek. In de "Dominus Flevit" (Jezus-weent) kerk was een dienst bezig. Mooie gezangen en leuk om te luisteren. Nadien via de Gouden Poort en de Lions Gate de stad in en de Via Dolorosa gevolgd tot in de Katholieke Grafkerk. Goed om eens te laten zien aan hun hoe het daar is, te vergelijken met onze tuin. Nadien naar huis, Ben zijn voet verzorgd en dan weer vertrokken, met Debora, deze keer, om op de muren van de Oude Stad rond te lopen, tot aan de Klaagmuur. Daar was het relatief rustig. Het Joodse kwartier was ook een bezoekje waard. De Hurva Synagoge en het Cardo zijn zeker de moeite waard. Het einde was de Menora die aan het Joodse Tempelmuseum staat, vlakbij de Klaagmuur. Laten we terug gaan naar de Graftuin. Er is een feestje voor Paula, een oudgediende die een andere job gevonden heeft. Moge God haar zegenen. Later gaan we nog lekker eten en dan naar bed!

Wat een belevenis en een gezelligheid geniet er van wat mooi om zo op de hoogte te blijven