De politie een rondleiding geven: da's apart...

Israël, Jeruzalem

Vandaag startte mijn dag met het geven van een kleine rondleiding aan enkele zwaarbewapende politieagenten, die de Graftuin binnengelopen waren op zoek naar een toilet en een kopje koffie. Meestal staan ze op vrijdag en zaterdag in de laan beneden als bewaking voor ongeregeldheden met de moslims. Ze weten dat ze hier dan naar het toilet kunnen omdat ze nergens anders welkom zijn.
Een drietal politieagenten wilde het graf wel eens zien. Ik ben dan met hun ernaartoe gelopen en trachtte hun te vertellen wat het was, voor wie het was en waarom we dit tentoonstellen. Het zijn Joodse mannen die niet geloven in Jezus. Eerder hebben ze een afkeer van Hem omdat het Joodse volk door de eeuwen heen dikwijls vervolgd werd in naam van Jezus. Toch stonden ze wel open voor het verhaal. Toen ik vertelde dat hun Messias die zij verwachten wel eens verrassend op Jezus zou kunnen lijken, moesten ze toch even lachen en slikken. "We zullen dat dan wel zien", zeiden ze. Ik vertelde hun dat we in dezelfde God geloven, als christenen in de stam Israël geënt zijn en uiteindelijk ook dezelfde messias verwachten. Toen vertelde ik hun ook over deze rabbi die we ontmoet hadden die ons vertelde over het samen dansen in de straten van christenen en joden als de Messias komt. Ja, toen keken ze even op. Vertelde een rabbi dat? Leuk, laat ze daar maar over nadenken!
Mooi om zo te mogen getuigen aan deze stoere binken. Een foto mocht ik echter niet nemen, jammer.
's Avonds gingen we nog wat eten in de Oude Stad (christelijk deel) in een Armeens restaurantje die wel lekker eten bereidde. Nadien zijn we nog even op het dakterras van het dure Pauselijke Notre Dame Hotel geweest met een heerlijk uitzicht over Oost Jeruzalem. Een paar nachtfoto's van de Damascuspoort en ons gedeelte waar wij wonen. Geniet!

Wat een bijzonder verhaal en wat gaaf om zoveel mee te maken in het beloofde land. Liefs

Cora 2015-07-05 21:52:47

Dank voor al jullie enthousiaste en positieve verhalen! De foto’s laten ook goed zien hoe jullie daar genieten en hoe er van jullie genoten wordt. Liefs