Oude foto's

Israël, Jeruzalem

Philip Shmuel, de tweede in rang in de Graftuin kwam deze morgen op de proppen met een oud fotoboek van de Graftuin. Wat een prachtige documentatie was dat. Foto's van de laatste 120 jaar in en rond The Garden Tomb, wat een schat aan informatie voor ons als vrijwilligers betekende. Als je naar de foto's kijkt, ontdek je dingen die wij helemaal niet wisten. Je bemerkt dingen waarbij je kan begrijpen hoe een en ander in elkaar zat, wat de oorsprong of het gevolg is van wat we nu zien, soms vertellen, of soms niet vertellen of verkeerd vertellen, gewoon omdat we niet beter wisten. Leuk dit te mogen inzien. Ik geef jullie een impressie van de foto's, want het zijn er veel te veel om allemaal te posten. De oudste is van 1880, een foto van het graf. Het graf, ontdekt in 1865, lag toen nog ondergronds. De herstelling van de opening in de voorgevel van het graf werd pas uitgevoerd omstreeks 1890. Ook toen kwam Conrad Schick pas kijken naar het graf, terwijl wij vertelden dat het al in 1865 gebeurde. Verder foto's van de schedelplaats van 1890, van de omgeving, van de tuin begin jaren 1900, van de binnenzijde van het graf, waar nog een deel van de muurtjes recht stond in het grafgedeelte. Je ziet foto's van de toenmalige tuin en de paden. De oeroude ingang, opgravingen van de water cisterne waarvan men dacht dat het eerst een ondergrondse kapel was. Je ziet ook foto's van de aanleg van het busstation in 1956, althans de bouw van de muur naast de rotswand van Golgotha. De geul naast de rots bleef open tot 1984. Toen werd een nieuwe muur gebouwd en werd de geul pas dichtgegooid met de afbraak van de oude muur. Er werd een tuintje aangelegd. Ook zie je nog foto's van een stormschade waarbij vele bomen afknakten.