Arbel, the cliff

Israël, Mount Arbel

Vandaag de laatste dag van onze vakantie in Tiberias. Het was licht bewolkt, wat het wat frisser maakte. Heerlijk om nog wat dingen te doen. Vandaag bezoeken we Arbel, een spectaculaire cliff boven Tiberias met een adembenemend uitzicht op het meer van Galilea en de wijde omgeving. Daar aangekomen wandelen we naar de rand van de berg. Wow, dat is diep. Je staat voor een ravijn waar ik liever niet naar beneden stort. Geweldig uitzicht. We wandelen naar rechts langs de rand en genieten van de natuur. Aan het eind van dit pad word je uitgedaagd langs de rots naar beneden te klimmen via steigers en handgrepen.... waarom eigenlijk niet? Het is niet zo warm meer, dus klimmen we langzaam naar beneden. Nou, zo eenvoudig is het niet. We moeten voorzichtig zijn want er is geen bescherming voor uitglijden of misstappen. Uiteindelijk geraken we toch beneden. Langzaam laveren we naar de andere kant van de rotsen. In de flanken is er een fort of kasteel verborgen. Hier gaan we maar niet naar boven. Genoeg geklommen en er moet nog geklommen worden aan het eind. De wandeling is prachtig. Een groep Joodse schoolmeisjes loopt al een tijdje voor ons uit. Uiteindelijk bereiken we het andere eind waar weer geklommen moet worden. Maar daar is het zo druk. We zitten vast. Blijkbaar hebben we de verkeerde richting genomen. Dit is om af te dalen normaal. Drie bussen jongeren zijn aan het dalen, dus dat kan even duren. We wachten onze beurt af, helpen af en toe een handje en voetje, zelfs een oude rabbijn had wat hulp nodig. Nu is het genoeg. We proberen er tussen door naar boven te kruipen. Langzaam aan lukt het wel. Uiteindelijk zijn we boven geraakt. High five! Moe, flink verbrand door de zon, want vergeten in te smeren, rijden we weer naar de Graftuin in Jeruzalem. Na je vakantie hoor je uitgerust te zijn, ... maar we zijn doodmoe. Haha