Palmzondag

Israël, Jeruzalem

Vandaag is het Palm zondag. Vorig jaar was de processie vanaf de Olijfberg wat tegen gevallen. Dit jaar gaan we niet. De afgelopen week konden we ons weer opladen aan het werk in de Graftuin. Ik moet me wel verontschuldigen. Erg weinig gedeeld de afgelopen weken. Maar ik tracht het goed te maken. Weet je wat het ook is: het is erg druk en we hebben niet veel tijd om na te denken. Je zou kunnen zeggen dat het leven zijn gewone gang weer gaat. Er zijn nogal veel Duitse groepen en opvallend weinig Nederlanders. Toch één opvallende verschijning. Willen Jan De Bruin, de hof-fotograaf van de EO maakt een reportage over 70 jaar Israël. We kennen hem van de Nederland Zingt Dag en de EO-Jongerendag. Hij vereert ons met een bezoekje en maakte een paar leuke foto's. Dank je wel, Jan. Intussen is de tuin ook erg veranderd. Er is een nieuw pad naar Golgotha bij gekomen. Nu ga je via dit pad naar Golgotha en komt terug via een ander pad naar het Graf. Veel handiger. De bloemen zijn gepland en staan in bloei. Kortom, de tuin ziet er erg mooi uit. Het is wel even wennen om je weg nog te vinden als je Heilig Avondmaal mag rond brengen of ophalen. De truck is om omwegen te vermijden. Vraag maar aan Debora. .... euh .... nou ja, ik doe het zelf ook, hoor. Het is niet altijd gidsen. De meeste bezoekers komen uit Amerika maar afgelopen dinsdag had ik een groepje van 4 Belgen uit West-Vlaanderen. Bijna een unicum!. Bemoedigend om te zien dat ieder op zijn manier het verhaal verwerkt en aangeraakt wordt. De traantjes vloeien hier en daar. Uiteraard heeft ook de omgeving waar je dit verhaal hoort iets te maken met de emotie die sommige mensen uiten, toch? Maar het is leuk.

Nou, die ziet er mooi uit. We kunnen niet wachten hem in het echt te zien. Gods zegen broer en zus.....