Het briefje van Jacques en Edith

Israël, Jeruzalem

Die eerste morgen mochten we uitslapen. We hebben daar uitbundig gebruik van gemaakt. De reis is altijd vermoeiend. De eerst warmte ook. Het doel van deze dag is om onze valiezen uit te pakken, wat inkopen te doen en te settelen in onze nieuwe omgeving.
Wij hadden echter eerst een ander doel die morgen. We zouden namelijk op ontdekking gaan bij het graf. Jacques en Edith de Vos hadden in mei 2015 een reis gemaakt naar Israël met hun kinderen en kleinkinderen wat voor hun hele gezin een geweldige impact gegeven heeft. Tijdens hun bezoek aan de Graftuin hadden ze een briefje verstopt onder de bloempot naast het graf van jezus. Ze wilden ons hiermee bemoedigen en alle zegen toewensen. Dus ... op zoek! Zou het er nog liggen?
En inderdaad! Onder de bloempot naast het graf was een briefje verstopt. Het was een beetje vochtig geworden maar zag er goed uit én leesbaar. Hierop was een bemoediging geschreven voor ons. Het was erg bijzonder op deze manier een berichtje te ontvangen van onze zeer goede vrienden van Opwekking. Bedankt lieve vrienden.
Pas daarna gingen we de vrijwilligers en de vaste stafleden van de Graftuin begroeten. Het was vooral een aangenaam weerzien, voor sommigen echter een eerste ontmoeting. Het weerzien is als thuiskomen. Zelfs als je elkaar niet kent, klikt het toch onmiddellijk omdat je broer en zus bent van elkaar. Dat doet Jezus in ons allen en dat is zo bijzonder.
Nu gaan we uitpakken. De huishoudster, Paula, heeft wat basisinkopen gedaan zodat je in ieder geval de eerste dag kan eten en drinken. Toch trekken we de straat op om inkopen te doen bij de lokale Arabieren (christen én moslim) om ons te bevoorraden. Zo, nog even de richtlijnen lezen, het werkschema doornemen en de dag is voorbij. Morgen begint onze eerste werkdag om 06.00 u in de ochtend.