Terug naar huis

Israël, Jeruzalem

Onze laatste twee dagen zijn een opruim- en inpakdagen. We krijgen er alle tijd voor omdat alles er piekfijn moet uitzien. Dat betekent ramen zemen, badkamer opblinken, keuken afwassen, vloeren soppen, stofzuigen. Nu ja, werk genoeg. Eerst maar eens uitslapen. Dat is ook belangrijk.
De eerste dag gaat Debora nog eens naar de kapper. Omer doet toch nog even een Duitse groep, die onverwacht binnenliep. Hij kan het niet laten, he! De laatste avond in Jeruzalem nodigt Clive, de chairman van the Garden Tomb Association, iedereen uit, dus ook ons, voor een lekker diner bij Ahzarra. Overvloedig en lekker.
De volgende dag liet de akt, Luki' duidelijk merken dat ze niet akkoord was dat we weggingen.. of wilde ze mee? Haha, Na het belangrijkste werk gaat Omer nog even een wandeling maken, kwestie van uit de weg zijn als de vloeren gesopt worden, haha. Omer liep de stad in "voor een uurtje". Dat werd uiteindelijk 2,5 uur. Debora natuurlijk ongerust. De reden was simpel: er was die dag weer een Bar Mitzwa en dat is altijd interessant om te bekijken maar ook te filmen. Dat heb ik dan uitgebreid gedaan. Verder was ik nog in de Heilige Grafkerk geweest om er eens het verschil te filmen met onze Graftuin. Ook ontmoette ik er de man die de sleutel heeft van de Kerk, een moslim. Je weet nog wel, eerder in het boek sprak ik over de broer van hem, de man met het keelprobleem. Nu heb ik beide kunnen ontmoeten. Ik liep dan weer naar huis via de oostkant. Daar ontdekte ik dat ik wel degelijk op het Islamitische kerkhof kan wat aan de "Gouden" Poort ligt. Daar moet ik op. Ik had zo het voorrecht om vlak bij de Gouden Poort" te staan waar de Messias, Jezus, doorheen zal lopen als hij terugkomt later. Bijzonder!
Die avond werden we door Steve naar Tel Aviv gebracht. Onze vlucht vertrok om 21.35 u, maar met 1 uurtje vertraging lukte het ons toch om tegen 02.00 aan te komen. Tim was er. Eindelijk thuis.

Dank voor jullie enthousiaste verhalen! Jammer dat de filmpjes hier niet te bekijken zijn. Ik zit namelijk niet op Facebook of twitter of zo.... Nu eerst maar eens goed uitrusten. Sjalom!