Ramadan en vrijdaggebed Moslims, explosief gebeuren

Israël, Jeruzalem

De ramadan is bezig. Tijdens de ramadan wagen we ons niet gemakkelijk aan de Damascuspoort en haar omgeving. De foto's tonen een normale dag aan de Damascuspoort, behalve de laatste foto. Deze is gemaakt tijdens de ramadan. Dan is het een nogal onveilige plek met véél volk en drukte. Vooral vandaag! Het was weer tijd voor het vrijdaggebed van de moslims. Dit gecombineerd met de ramadan en daarbovenop een Palestijn die aan de checkpoint in Bethlehem gedood werd door de politie (we weten niet waarom), maakte deze dag erg explosief. Het was de hele dag onrustig aan de Damascuspoort. Waarschijnlijk is er vandaag slechts een beperkt aantal moslims toegelaten tot het tempelplein. Ze komen met vele bussen van heinde en ver om er te komen bidden. Wanneer ze dan geen toegang krijgen, dan is de lont erg kort, wat wel te begrijpen is.
Voor ons is het moeilijk werken dan. Vele van onze groepen of individuele bezoekers komen met moeite aan de poort door de wegblokkeringen, of ze geraken er helemaal niet. Individuele bezoekers die via Damascuspoort komen en vast geraken in het gewoel van moslims, soms bestolen worden onderweg, het is niet leuk. We hebben daarom een "rustige" werkdag gehad, soms ook gefrustreerde mensen opgevangen. Het kan ook wel eens positief zijn. Er lopen wel eens enkele moslims binnen die van onze Arabische christenen een rondleiding krijgen. Dat gaat soms gepaard met stevige discussies, maar draait af en toe ook positief uit. We blijven voor hun bidden.
Afrikaanse groepen zwaaien dikwijls met vele tablets en camera's. Grappig soms hoe je in een hoop tablets met staren. Deze groep had precies wel enkele voor hun land belangrijke bezoekers bij zich.