Woestijnwandeling

Israël, Jeruzalem

Vandaag gaan we met Myriam, onze Noorse receptioniste en haar man Jan, een wandeling maken in de woestijn. We reden naar de Dode Zee en vandaar een plateau op, waar je een prachtig uitzicht hebt over de Dode Zee. Ondanks dat het in Jeruzalem koud is, is de temperatuur hier zeer aangenaam. Het gebied is deel van een militair kamp waar je vrij kan wandelen. Het is een prachtige wandeling geworden, zoals je aan de foto's kan zien. We hadden een hond bij ons, die eerst vrij rondliep. Maar na een tijdje kwam er een jeep achter ons aan ... of we de hond aan leiband wilden doen. Okay, rangers, doen we! In het gebied liepen er ook nogal wat dieren rond. Enerzijds natuur dieren, maa ook lastdieren van plaatselijke Bedoeïnen. Eerst dachten we dat de dromedarissen in het wild leefden maar dat bleek niet zo te zijn. De geiten en bokken echter leefden gewoon in het wild. Het begon met eentje en twee vrouwtjes die de weg overstaken, maar later zagen we een hele kudde. Onderweg hebben we een lekkere picknick verorberd. Myriam had aan alles gedacht. Toen we terug liepen naar het beginpunt, zagen we plots een grote cirkel stoelen, een BBQ-truck etc... Beek er een groep in de woestijn te wandelen die hier een speciale treat gaan krijgen... we mochten er niet aan deelnemen, jammer genoeg, haha. Bij het einde liepen we nog twee Orthodoxe joen tegen het lijf en genoten we van ee prachtig ravijn annex berglandschap. Het vogeltje was ook erg bijzonder. Het blijkt de "Monnikstapuit" te zijn, een woestijnvogeltje. Onderweg naar huis stopten we nog bij een koffiehuisje voor een lekkere frisdrankje aan de wegrand. Da's ook niet verkeerd. In alle opzichten zeker een geslaagde dag!