De Ramadan is begonnen en dat hebben we geweten!

Israël, Jeruzalem

De ramadan, de vastenmaand voor de moslims, is begonnen. We vertelden altijd aan de bezoekers van de Graftuin dat het groene kanon wat boven op Skull Hill staat, afgevuurd wordt bij de start van de ramadan en opnieuw bij het einde van de ramadan. Dat verhaal kunnen we nu aanpassen. De ramadan duurt 30 dagen. Bij de start van deze periode wordt het kanon 3x na elkaar afgevuurd. Daarna .... Iedere ochtend om 04.00 u wordt een kanonschot afgevuurd en je springt zo op uit je bed. Rond 08.00 u in de avond knalt men opnieuw en dan beginnen de festiviteiten hier. Het veroorzaakt steevast rellen en riots met de politie en plaatselijke moslimjongeren die heibel en vertier zoeken met de politie. De sirenes aan de Damascuspoort zijn niet van de lucht en de rookgranaten zijn af en toe nodig. Sinds het aanbreken of "uitbreken" van de ramadan komen we niet meer omtrent de Damascuspoort. Het risico op problemen is reëel. Er is ook het Joodse en christelijke Jeruzalem waar veel te zien is en waar het rustig is.
De eerste avond van de ramadan was ik even aan de Damascuspoort. Ik had er foto's gemaakt. Na 20.00 u lijkt het er wel kermis. Alle frustraties van het vasten worden afgeschud. Toen ik er stond, brak er een rel uit net achter me. Ik kon gelukkig via de andere richting het gewoel verlaten en ben maar naar huis gegaan. Ik had genoeg gezien.
Deze onrustige tijden blijven 30 dagen duren. De tweede dag is er een gevecht geweest tussen een jonge man en een jonge politieagent net voor de Damascuspoort met een messteek en een politiekogel tot gevolg. We kwamen er net aan toen het gebeurd was. Er was geen doorkomen aan omwille van het zware politieoptreden. Terugdraaien dan maar en een andere weg zoeken naar de Jaffastreet. En nu maar wachten op de volgende kanonbal. Nog 54 te gaan.