Pasen 2018

Israël, Jeruzalem

Eergisteren was het Goede Vrijdag. Een dag waarop we gedenken dat Jezus stierf aan het kruis. Net zoals vorig jaar was er een dienst en nadien een dag van reflectie en stilte in de tuin. We doen geen rondleidingen. In tegenstelling tot vorig jaar mogen de bezoekers nu wél het graf bezoeken. Op zo'n dag ontmoet je altijd wel bijzondere mensen. Ik had een gesprek met een moeder en Decotha, haar minderbegaafde geadopteerde dochter. We hebben bijna een uurtje gezellig gepraat waarna ik voor Decotha gebeden heb. Op Paaszondag waren ze er weer en Decotha holde van blijdschap in mijn armen. Wat mooi. Ze gaf me een cadeautje: een zelf gemaakt armbandje met de woorden "Serve" er op. Wat lief. Op Paaszaterdag vanaf 16:00 u hebben we de tuin in orde gebracht voor de dienst van zondag. Dat betekent heel veel stoelen aanbrengen en zorgen dat alles "spic & span" is voor de ochtend. Nu vroeg naar bed. De wekker staat op 04:30 u. Zondag morgen: een gezegend Paasfeest. Jezus is opgestaan. Debora en ik staan aan de ingang en mogen de mensen verwelkomen in zoveel mogelijk talen. Onze 4 traditionele talen, maar ook Spaans, Russisch, Indonesisch, Chinees, Roemeens en nog wat Portugees er tussendoor, haha. Ongeveer 2500 mensen bezochten de eerste dienst. Ze duurde alles bij elkaar 1 uurtje, met zang door de Worship Band van King Of Kings uit Jeruzalem en een preek van R.T. Kendal, een evangelist-schrijver uit Engeland. Na de dienst even samen ontbijten, waarna alles nog eens overgedaan wordt tijdens een tweede dienst. Hier mochten we 1500 mensen verwelkomen. Na de Scandinavische dienst van 11:00 u met 800 bezoekers gingen we, moe maar voldaan, iets eten in Restaurant Azzahra in Oost-Jeruzalem. Toch memorabel als je dit mag meemaken voor het Graf van Jezus in Jeruzalem. Enkele duizenden hadden datzelfde idee.

Dank je wel, prachtig dit zo mee te mogen beleven. Gods zegen met een heel hartelijke groet.