Arabische avonden

Israël, Jeruzalem

Onze tuin ligt in de Nablous Road die uitgeeft op de Damascus Poort, de Arabische toegang tot de Oude Stad. Sinds enkele jaren houden de handelaars in de Nablous Road open avonden om de lokale bevolking de kans te geven hun straat en omgeving te verkennen. Sinds vorig jaar heeft de Graftuin ook haar deuren geopend voor de lokale bewoners van de straat. Het is een driedaagse open deur dag. Het evenement start om 16:00 u en eindigt om 20:00 u. Aan de ingang staat een van onze vrijwilligers om met een teller op te meten hoeveel bezoekers er effectief de tuin bezoeken. De eerste dag waren er 1200 bezoekers, de tweede dag zelfs 1600, de derde dag ook nog een goede 1300. Veel volk dus. Het waren bijna allemaal Arabieren: mannen, vrouwen, kinderen, families etc ... Het was geweldig. We verwelkomden iedereen met "Salaam Aleikum", waarna ze een folder kregen met informatie. De kinderen kregen een klein geschenkje. In de tuin stonden op strategische plaatsen enkele vrijwilligers die het Arabisch machtig waren en uitleg gaven over Golgotha, de wijnpers en het graf. Verder probeerden wij zo goed als het ging de orde te -handhaven zodat de kinderen niet teveel in de bloemperken liepen en de jonge mannen en vrouwen de bloemen zouden respecteren, die ze aan elkaar wilden geven. Enkele bloemen en planten hebben het niet overleefd, maar goed. Het "zaad" van het Woord wat gezaaid werd ins belangrijker dan deze bloemen die wel weer zullen groeien. Volgend jaar zeker voor herhaling vatbaar!