Rustige week

Israël, Jeruzalem

We zitten in het hete seizoen dus er zijn niet veel groepen die zich aanmelden. In België is dit het hoogseizoen, in Israël echter het laagseizoen. Er gaan dagen voorbij waarin er maar 2 of 3 groepen zich aanmelden. Dan is het meestal wachten op een gezin of zo. Het maakt de rondleidingen persoonlijker en totaal anders. Soms geeft God wel een knipoog. We hadden gisteren de kans in een oud fotoboek te kunnen kijken met zeer oude foto's van 1880 tot 1950 waarin de opgravingen en ontdekkingen in de Graftuin maar ook van de omgeving en luchtfoto's te zien zijn. Wat een openbaring voor ons om dit te kunnen bestuderen. Laat nu net zijn dat we gisterenmiddag en vandaag specifieke vragen kregen van bezoekers, die we vanuit deze foto's konden beantwoorden. God is goed! Bij de foto's zie je een Nederlands gezin met enkele kinderen. De oudste zonen waren niet met geloof bezig. De anderen wél. Het rondleiden van dit soort gezinnen maakt deze stille periode interessant. Ook had ik eergisteren drie Katholieke groepen. Wij zijn niet in competitie met de Katholieke Heilige Grafkerk in Jeruzalem. Ik zal nooit deze Kerk als mogelijke Calvarie en graf van Jezus afbreken of zo. Nee, beide plaatsen zijn mogelijk maar het gaat uiteindelijk om Jezus zelf die is opgestaan, toch? We hebben altijd leuke gesprekken samen. Op de eerste foto poseer ik met een Israëlische jongeman die zichzelf voorstelde als OMER. Hij zei gewoon: "He, jij draagt mijn naam!". Leuk zeg ... een foto mocht dus niet ontbreken! Op een andere foto zie je en Chinees koppel die in de tuin spontaan en uit volle borst Chinese gospelliederen zongen ter ere van Jezus. Mooi. Ik heb het op Facebook gezet!