De Nederlanders trekken op vakantie...

Israël, Jeruzalem

Hoi vrienden, De laatste dagen is er weinig gebeurd in de Graftuin. We zitten in het laagseizoen en niet zoveel groepen doen de graftuin aan. Het is gewoon té warm. Toch had ik het geluk verschillende Nederlandse families te mogen ontvangen die met hun kinderen op reis waren in Israël. Het was een verademing eens in het Nederlands te mogen gidsen.
Vandaag is het vrijdaggebed van de moslims en dan verwacht je weinig bezoekers omdat het moeilijker is hier te geraken. Toch was het nu even anders. Ik mocht starten met een Duitse groep. Daarna bood zich een Chinese groep aan met overwegend kinderen. Ze waren op een zomerkamp. Het bleken kinderen te zijn van gezinnen die in China in de ondergrondse kerken samenkomen. Ben je lid van de communistische partij dan moet je ondergronds blijven, wil je christen worden. Anders hoeft het niet echt, legde de leider me uit. Het was een hele ervaring op kinderlijke manier deze gastjes te betrekken bij wat je wilde vertellen. Het ging perfect, gelukkig. Nadien had ik een groep jonge Nederlanders die in Nazareth evangelisatiewerk gedaan hadden in samenwerking met de Arabische kerk aldaar. Nu waren ze hier op hun laatste dag om morgenvroeg weer naar huis te vliegen.
Als laatste een uitdaging: een Russische groep ongelovigen die op vakantie konden komen naar Israël via een evangelisatiereis met als doel het evangelie te leren kennen. Mijn opdracht was het evangelie vertellen en ze aanmoedigen Jezus te leren kennen en in hun leven toe te laten. Een uitdaging dus. Het werd vertaald door de leidster van de groep in het Russisch. Wat het uiteindelijk uitgehaald heeft, weet ik natuurlijk niet. Ik hoop en bid dat het zaad wat ik mocht zaaien mag groeien. God alleen kan dat. Moge Hij ze zegenen.

Het is toch heel wat meer als alleen gidsen! Wat worden jullie prachtig door God gebruikt,