Vrije dag: de jood in de stad.... etentje met Debora

Israël, Jeruzalem

Vandaag was een vrije dag voor ons. Dat betekent lekker uitslapen, als je 08.30 u uitslapen noemt. Terwijl we aan de ontbijttafel zitten, krijgen we telefoon van de receptie. Of ik bereid ben met ene Israël te spreken. Oh, onze Jood aan de telefoon. Ik sprak met hem en hij vertelde me dat hij problemen had. Of ik naar de Jaffastreet wilde komen. Oké. Ik moest toch winkelen in de Joodse Markt, dus trok ik mijn kleren aan.
Ik ging eerst spreken met onze Messiaans Joodse gids, Cesar Fleitas. Wat moet ik hiermee, Cesar? Hij vertelde me dat het goed is, hem te linken aan een Messiaanse gemeente in Jeruzalem. Verplicht hem te bellen naar de Jerusalem Assembly, een lokale Messiaanse gemeente, waar ook Cesar deel van uitmaakt. Zij kunnen deze man helpen, ik niet. Ik ben over een 3-tal weken weg, en dan?
Ik ging dus naar onze afspraak. Israël vertelde me dat hij in zijn Hebreeuwse bijbel gelezen had over de bloedvloeiende vrouw die genezen werd door Jezus, samen met een ander verhaal over de overspelige vrouw die gestenigd moest worden, waar jezus leert niet te oordelen. Nou, dat principe van niet oordelen over een ander, dat kende hij wel.
Hij vertelde dat zijn vader de bijbel gevonden had en hem op straat gezet heeft. Hij zou in het park geslapen hebben, zijn werk en vrienden kwijt zijn, ... wat een verhaal. Ik zei hem dat ik hem met deze problemen niet kon helpen, maar wel een lokale messiaanse gemeente. Ik drukte er erg op aan dat hij zou bellen naar mijn vriend Cesar, die zeer betrouwbaar is. Na lang aandringen ging hij er op in. Nu is het aan hem of hij het zal doen. Een opmerkelijke vraag van hem op het einde, was of ik voor hem wilde bidden. Wauw! Ik mocht bidden op straat met een Joodse man die op zoek is naar Jezus. Ik heb het dan ook gedaan. Ik zegende hem, en bad voor wijsheid, leiding en visie van G'd. Ook bad ik dat hij voor zijn familie en vrienden tot grote betekenis mag zijn dat zij door hem Jeshua zouden mogen leren kennen. Toen ging hij. Nadien ben ik mijn inkopen gaan doen.
Die avond besloten we maar om eens iets te gaan eten met ons tweetjes. Rond de Jaffastreet zou wel iets zijn. Inderdaad hebben we een kosher restaurant gekozen en hebben er heerlijk gegeten. Ik had een entrecote terwijl Debora ging voor de Kippelevertjes, wat ze zo graag eet. Op een bepaald ogenblik kwam er een orthodoxe Jood aan ons tafeltje om te bedelen voor een centje. Dat gebeurt we meer met zulke mannen. Ik had geen kleingeld, zei ik. Oh, dat geeft niet, hij had wel wisselgeld. Bleek dat hij misschien wel 500 of 1000 shekel in zijn portefeuille had zitten. Hij had méér geld dan ik! De serveerster zei ons: geef deze mannen niets. Ze komen niets te kort. Nou, dat bleek!
Tijdens ons etentje zat er een groep achter Debora te eten. Blijkt dit een groep te zijn die ik gegidst had in de Graftuin. Ze kwamen ons nog eens uitbundig bedanken. Wat leuk. Die avond was het aangenaam vertoeven in de Ben Jehudastreet. Allerlei attracties. Het was erg aangenaam. Toch wordt het tijd om naar huis te gaan. Het dessert nemen we thuis wel. Een heerlijk ijsje. Nu naar bed!

Weer mooi verhaal. Groet debora van me.

christine juch 2015-07-09 18:51:13

Lieve vrienden, vandaag alle verhalen bijgelezen. Wat een zegen mogen jullie zijn!Voor de groepen in de graftuin, zomaar 'losse' bezoekers,joodse man,en allen die deze blog lezen!Wat heerlijk om het verslag te lezen en de foto's te bekijken. Dat je daar nog tijd en energie voor hebt!Bedankt ,veel zegen van onze Heer en Heiland in wiens naam we met allen die Hem lief hebben verbonden zijn.dikke knuf van je zusje en broer J+E