De buren: Franse Stefanuskerk en graftombes aan de andere kant ...

Israël, Jeruzalem

Naast de Graftuin ligt er een Franse Basiliek ter nagedachtenis aan de Heilige Stefanus die de eerste martelaar was van de christelijke kerk. Hij is volgens de overlevering gestenigd op Golgotha, de Schedelplaats. De Damascuspoort is tijdens de Middeleeuwen door de Kruisvaarders steevast de Sint Stefanuspoort genoemd. Naast de kerk is er een Theologische Bibliotheek met vele duizenden manuscripten en boeken. Je kan er alles vinden op christelijk gebied in alle talen die je maar kan bedenken. Hun website is gratis toegankelijk: http://biblio.ebaf.info/
De abt van deze Franse Kerk had ons uitgenodigd om eens naar hun graven te komen kijken. Misschien hebben ze plannen om eventueel samen te werken of zelf een site uit te baten. Nu doen ze niets met hun crypte. Ze liggen aan de andere kant van de rots waarin ons graf zich bevindt. In deze crypte zijn er een 8-tal graven te vinden, meestal uit de 1ste tempelperiode, dus zo'n 700 jaar voor Christus. Deze graven bevinden zich ondergronds en zijn met elkaar verbonden. Ons graf is volledig losstaand en verre van verbonden met deze graven. Ons graf is ook in een rotswand uitgehouwen en geeft uit op de buitenwand van een rots. Toch speelt bij ons de vraag: zou ons graf ook zo oud zijn? Er zijn niet echt gelijkenissen tussen het onze en dat van hun. We hebben dus goede hoop aan te nemen dat ons graf uit de tweede tempelperiode dateert. Het bezoek was interessant maar onze vragen zijn niet echt beantwoord. Bekijk de foto's maar eens ... maar als je het mij vraagt, is het onze een ander graf. Ach ja, wie ben ik, ... in ieder geval geen historicus of gravenkenner. Ik ken één graf, het onze ... en dat is LEEG! Halleluja.