Drukte, kleur en variatie

Israël, The Garden Tomb Jerusalem

Omdat we in de drukste periode van het jaar zitten, starten we de ochtenden reeds om 08:00 u. Ze komen gewoon van overal. Ook zijn er opvallend meer groepen uit Nederland en Duitsland. Samen met Peter Spaander, de vaste medewerker, zijn wij de gidsen van deze groepen. Omdat we naast de boodschap van de Graftuin, natuurlijk ook iets vertellen over het sterven en opstaan van jezus en de keuze die je moet maken, ontstaat er wel eens discussie met mensen die geloven in voorbestemd zijn door God .... We vermijden natuurlijk discussies. We willen jezus liefde uitdragen en dat lukt zeker.
Vele groepen zien er soms ook kleurrijk uit zoals een Zuid-Koreaanse groep die met prachtige dansers, klederdracht en zelfs een paar cherubs hun dienst alle luister bijzetten. Mooi gewoon! Soms zijn er ook families, zoals een Roma-familie uit Hongarije die met veel gezang hun liefde voor Jezus voor het graf uitzong. Op die plek zingen gebeurt wel meer ... een Keniaanse groep in groene t-shirts met "The garden Tomb - Jerusalem" op hun rug, danste en zong uitbundig voor hun Heer en Heiland Jezus! Aanstekelijke ritmische gezangen van deze Afrikaanse groepen.
De oudste bezoeker die ik deze week mocht begeleiden, was 92 jaar. Vele jaren had hij er naar uitgezien naar hier te komen. Eindelijk was het zover! Op Golgotha na de uitleg, "rende" hij naar me toe: hij wilde zingen: "Waar was jij, toen mijn Heer ... (en dan volgt het hele lijdensverhaal met een 20-tal stroofjes. Terwijl we de tuin in liepen, zong hij met tranen in zijn ogen vol vuur en zonder ophouden.... Wat een vreugde voor deze man. Nadien kreeg ik een hug... Zijn dag, zijn leven, kon niet meer stuk! Dank u Jezus, voor dit soort ontmoetingen!