Ramallah en Lubna

Israël, Ramallah

Vandaag zondag, na een drukke week, gingen we op bezoek bij Lubna, onze huishoudster in de Graftuin. Ze had ons uitgenodigd om naar haar thuis te komen in Ramallah. Dat is wel in de Westbank en daar is ook het hoofdkwartier gevestigd van de Palestijnse Autoriteit (PA). We zouden met de bus 218 gaan. Aan de checkpoint hoefden we niet uit te stappen want we reden binnen. Nou moe, wat een drukke stad: modern, rijk, vol winkels en mooie appartementsgebouwen. We hadden iets anders verwacht. Qua vuile straten en afvaldumping is het nog steeds Arabisch echter. Aan de eindhalte van het busstation zouden we opgehaald worden door haar zoon. Na wat wachten mochten we met hem mee door de straten van Ramallah tot bij hun appartement. Mooi en groot appartement op een benedenverdieping van een gebouw. Nou Lubna, je woont hier niet slecht. Haar man was niet thuis maar wel 4 van haar vijf kinderen. Toen we aankwamen, stond gelijk het eten op tafel; een soort rijstschotel met groenten en kippenvlees. Ook was er een heerlijke soep voordien. Lekker alvast. De kinderen zijn stuk voor stuk knappe koppen, Twee zitten op de universiteit, twee jongeren behalen hoge punten op de middelbare school. Na wat babbelen ging Omer een potje schaken tegen de jongens. Twee spelletjes en ... tweemaal verloren, ach. Het was voor mij ook zo lang geleden, haha. Toen we terugliepen naar de bus wandelden we wat door Ramallah. Wat een getoeter en gefriemel van al die auto's en voetgangers. Alles door elkaar. De bus terug duurde bijna twee uur omdat er een lange file stond voor de checkpoint. Uiteindelijk veilig thuis en moe maar voldaan in bedje.

Nou, wat een verrassing dan om te zien dat er ook moderne steden zijn op de Westbank. Ben er ook een beetje verwonderd van. Maar je hebt leuke ontmoetingen. Fijn dat jullie over welkom zijn. En schaken? beter even checken met wie je checkt, maar die gasten waren er zeker heel gelukkig mee dat ze jou klopten.