Zaterdag werkdag en dinnerdag

Israël, Jeruzalem

Vandaag zaterdag was het druk in de tuin. Zowat alle talen die ik machtig ben, heb ik gebruikt. Eenmaal had ik een groepje waarin alle vier de talen aanwezig waren. Dan maar het Engels gebruiken, he... Ook de winkel had het erg druk. Er werd flink verkocht. Eenmaal ben ik Debora gaan helpen, alhoewel ze het meestal wel zelf aankunnen.
We hadden in totaal 850 bezoekers. Het waren voornamelijk Indonesiërs. Ook hadden we enkele Nederlanders op bezoek. Dat is wel eens leuk. Ze verwachten geen Nederlands te horen. Grappig eigenlijk. Ook was er een Nigeriaanse groep. Het was nogal een zootje "ongeregeld", deze mensen. Er zat weinig orde in de groep en was ook moeilijk te leiden of de aandacht te houden. Toch is het me gelukt om ze doorheen de tuin te loodsen. Toen ik ze naar hun "meeting place" bracht, bleek er geen heilig avondmaal klaar te zijn. De gids van de groep had het niet besteld. Daar waren enkelen duidelijk niet mee akkoord en werden zelfs boos, maar goed... niets aan te doen.
Huisvuil opruimen doen ze zo in Oost-Jeruzalem: alles in een vergaarbak, een vuurtje er in en alles gaat in de fik.. plastic, hout, papier, huisvuil, blikjes, .... het hele zootje stinkt als de pest... milieu wordt hier duidelijk aan zijn laars gelapt. Dan is het Joodse Jeruzalem toch nog wat anders.
Die avond was het weer dinneravond. Deze keer weer eens naar Focaccia in een zijstraat nabij Ben Yehudastreet. In plaats van de spiegelkamer zaten we deze keer op het terras. De plek is erg druk maar toch ook erg leuk. We hebben zoals gewoonlijk gelachen, gegeten en een glaasje gedronken om de moeite van de week te verwerken. Die avond wandelden we terug langs de Jaffastreet. Daar was een nogal grote groep jongeren (Russische joden) aan het dansen in kringen, terwijl ze bepaalde liederen zongen en spelletjes speelden. Even gefilmd. Een ijsje om de dag te beëindigen moet kunnen. Het was lekker. Slaapwel.