Kleine kittens in de tuin.

Israël, Jeruzalem

Als we uit ons slaapkamerraam kijken, zien we enkele kleine katjes (3 stuks) in de tuin spelen en ravotten met elkaar. De moederkat is een wilde kat die al enkele jaren in de Graftuin overleeft. Omdat Luki de "huiskat is en beiden niet echt overeen komen en niemand voor haar wil zorgen of kan zorgen, overleeft zij in de tuin. Ze heeft jaarlijks een nest. Vroeger werden deze katjes na een tijdje gevangen en uitbesteed aan een gezin die er voor zou kunnen zorgen. Nu gebeurt dat niet meer. Deze katjes worden dus langzaam groot en starten een eigen gezinnetje zodat de populatie wat aan het groeien is. Er leven reeds enkele van haar kleintjes als volwassen katten in de tuin. Deze nieuwe worp echter willen we toch weer vangen en uitbesteden. Anders gaat het langzaam de pan uitswingen. Wanneer ze gevangen worden, gaan ze naar een dierenarts die zich ontfermt over deze beestjes. Hij zoekt gezinnen die er voor willen zorgen. Maar nu de ramadan er is, wil de dierenarts voorlopig niets doen. Het lukt hem niet om gezinnen te zoeken. Bovendien heeft hij nu andere dingen aan zijn hoofd. Wanneer de ramadan voorbij is, kan hij weer beginnen werken en op zoek gaan. Wachten dus.
De kooi waarin de kittens zullen gevangen worden, staat reeds een tijdje klaar. Ze moesten er eerst aan wennen. We hebben hun wat eten gegeven bij de kooi. Eerst aarzelend maar dan is de honger toch groter dan hun angst. Iedere morgen krijgen ze nu eten rond en in de kooi. De kittens zijn er vertrouwd mee en slapen nu zelfs al bovenop de kooi. Nu is het wachten dus tot na de ramadan.
Sommige ochtenden komt een kind van Paula, onze huishoudster van de Garden Tomb, bij de poesjes zitten en dan zingt voor hun. Erg leuk om te horen. Wanneer je op ons Facebook gaat, kan je er een filmpje van zien. Paula is Nedrlandse, maar zal nu vanaf augustus de tuin verlaten om leerkracht te worden.