Friends of Zion

Israël, Jeruzalem

Vandaag eens een vrije dag. Brian, onze Roemeense gids, fluisterde in ons oor om het friends of Zion museum te gaan bezoeken. Dit museum is een modern multimediaal museum om de vrienden van de Staat israël in het zonnetje te zetten. Zovele mensen hebben ervoor gezorgd dat Joden tijdens de Holocaust verborgen, gered, verhuisd konden worden uit de handen van de Nazi's. Het bleek een prachtige tour te zijn in dit moderne gebouw. Je kan het alleen maar bezoeken met een lokale gids. We moesten een uurtje wachten wat we konden doorbrengen met een bezoek aan hun soevenierwinkel. We ontmoetten er een echtpaar uit Colorado die in israël via toevallige ontmoetingen het evangelie wilden brengen. De tocht begon met een indrukwekkende voorstelling van het verhaal van het Joodse volk, te beginnen met Abraham, zo door de geschiedenis heen naar het ontstaan van de staat israël. Nadien konden we in verschillende zalen mensen leren kennen die een bijzondere betekenis geweest zijn voor het Joodse volk, bij het begin en tijdens de 20ste eeuw. Natuurlijk kenden we de familie Ten Boom die eind 19de eeuw al Joden ondersteunden en later vooral ook Corrie Ten Boom en haar zus. We ontmoetten Harry Truman, president van Amerika maar ook de Bush familie die in de 19de eeuw al van invloed waren voor het Joodse volk, later met de 2 presidenten Bush... en zo ging het verder. Het was één mediaal spektakel. Zelfs de lift beeldde het verhaal van de schepping uit. Aan het begin mocht je een selfie maken als je vriend van Zion wil zijn. Later kregen we deze foto mee naar huis. Nu staan we ook in die boom die alle vrienden van Zion voorstellen. Ga maar eens op de website kijken: www.fozmuseum.com Je kan er alle filmpjes bekijken die wij in 3D en levensgroot konden zien. Indrukwekkend!