Évora

Portugal, Évora

Gisterenavond hebben we nog een hele tijd buiten gezeten. Een heerlijke temperatuur was het. Daarna naar de herhaling gekeken op de tv, Op 1. Wij leven 1 uur vroeger dan de mensen in Nederland vandaar dat wij naar de herhaling kijken, hihihi.

Ramen open en heerlijk op bed gaan liggen tv kijken. Wat gebeurd er toch allemaal in Nederland en ook in Maastricht onze woonplaats. Vreselijk!! Gelukkig is er bij ons geen wateroverlast thuis. We volgen er veel over op tv, kijken het journaal en lezen nieuwsberichten. Dat is toch wel gemakkelijk. Vroeger was zoiets allemaal niet mogelijk om je eigen Nederlandse tv te zien. Nu zet je je schotel omhoog en duwt op het knopje.

Vanmorgen zijn we na ons ontbijt naar het oude centrum van Évora gelopen. Het is niet ver van de CP af.

We waren bijna in het centrum toen Frits bedacht dat hij zijn rugzak was vergeten met zijn foto en film apparatuur er in dus weer helemaal terug in die hitte. Op dat moment was het pas 27 gr. Ikzelf liep door de heuvel op naar het plein waar ik al snel een bankje vond in de schaduw.
De vrouw moest gaan werken deelde ze mee na een tijdje in een paar Franse woorden. Gelukkig, dacht ik, dan ben ik van die vieze rook af. Ze was nog geen minuut weg, weer visite. Een jonge vrouw met 2 mannen en grote camera's bij zich. Eerst kreeg ik een Portugees verhaal te horen maar ik trok mijn schouders op en trok een gezicht dat ik het niet begreep maar door het mondkapje zijn gezichtsuitdrukkingen moeilijk te zien dus begon ik maar in het Engels. O, dat kon ze ook. Ze waren van de tv en ze wilden weten hoe het met mijn gezondheid ging. Ik antwoordde, heel goed. Hmmmmm daar hadden ze niks aan en ze gingen weer verder. Ze zochten iemand die ergens last van had. En potverdikke daar had ik weer prijs. Een Portugese oudere vrouw die aan het kreunen en steunen was. Ze schopte haar schoenen uit en begon te zingen. Hehe dacht ik dat heb ik dan weer maar het werd nog leuker. Er kwamen 2 vriendinnen van de vrouw bij haar staan. Eentje was verkleed als een non, helemaal in het zwart met een zwart kapje op haar haren en zwarte kniekousen maar toen ik eens goed keek stond de rits van haar zwarte rok helemaal open en haar witte blote buik puilde er helemaal uit. De 2de, ook een oudere vrouw had een bloesje aan, eentje die iets langer is dan gewoon kort. Verder niks, geen rok of broek eronder. De dames waren brood mager. Oei, hier moet ik weg wezen. Of het zijn hoeren of junks en dat in deze tijd ................... dus ik maar opgestaan. Het duurde niet lang of Frits kwam er weer aan maar nu was ik mijn bankje kwijt.Het duurde niet lang of ik kreeg visite van een Portugese vrouw. Ze was heel vriendelijk. Mijn mondkapje maar op gedaan want we hadden geen 2 meter afstand. Wel warm maar het is niet anders. Tot over maat van ramp stak ze een sigaret op waarvan mijn mondkapje nu nog stinkt naar de rook. Dadelijk maar een badje geven, bah bah.
De vrouw moest gaan werken deelde ze mee na een tijdje in een paar Franse woorden. Gelukkig, dacht ik, dan ben ik van die vieze rook af. Ze was nog geen minuut weg, weer visite. Een jonge vrouw met 2 mannen en grote camera's bij zich. Eerst kreeg ik een Portugees verhaal te horen maar ik trok mijn schouders op en trok een gezicht dat ik het niet begreep maar door het mondkapje zijn gezichtsuitdrukkingen moeilijk te zien dus begon ik maar in het Engels. O, dat kon ze ook. Ze waren van de tv en ze wilden weten hoe het met mijn gezondheid ging. Ik antwoordde, heel goed. Hmmmmm daar hadden ze niks aan en ze gingen weer verder. Ze zochten iemand die ergens last van had. En potverdikke daar had ik weer prijs. Een Portugese oudere vrouw die aan het kreunen en steunen was. Ze schopte haar schoenen uit en begon te zingen. Hehe dacht ik dat heb ik dan weer maar het werd nog leuker. Er kwamen 2 vriendinnen van de vrouw bij haar staan. Eentje was verkleed als een non, helemaal in het zwart met een zwart kapje op haar haren en zwarte kniekousen maar toen ik eens goed keek stond de rits van haar zwarte rok helemaal open en haar witte blote buik puilde er helemaal uit. De 2de, ook een oudere vrouw had een bloesje aan, eentje die iets langer is dan gewoon kort. Verder niks, geen rok of broek eronder. De dames waren brood mager. Oei, hier moet ik weg wezen. Of het zijn hoeren of junks en dat in deze tijd ................... dus ik maar opgestaan. Het duurde niet lang of Frits kwam er weer aan maar nu was ik mijn bankje kwijt.We hebben wat afgelopen maar het wilde niet echt vlotten met ons vandaag. We vonden eigenlijk niks tot we in een kerkje kwamen en even wilde gaan kijken.
Mooi kerkje tot ik een foto wil maken. Een vrouw sprak me onvriendelijk toe. Dat mocht niet, geen foto of betalen!! Hé, betalen in een kerk om een foto te mogen maken????? Dan hoeft het voor ons niet meer dus weer naar buiten en het was er nog wel zo heerlijk koel, hahaha.

Weer verder.
De google maps aangezet om naar de Romeinse tempel te gaan. We liepen er schijnbaar steeds langs. Dan moet dit hem zijn.We hadden ons er meer van voorgesteld maar voorruit het zijn overblijfselen.

Dan gaan we naar de Kathedraal.
Weer de google maps ter hulp geroepen. We waren er al heel dicht bij. We zagen mensen naar binnen gaan maar ook weer naar buiten komen. Wat vreemd. We hadden snel in de gaten wat er hand was. Entree betalen en geen foto's maken .................... als ik ergens tegen ben dan is het wel betalen om een kerk in te mogen en dan ook nog geen foto's mogen maken. Nou dan niet, we gaan weer.

En toen kwamen we bij een allerliefst kerkje waar we wel in konden en foto's konden maken. Heel apart.
Wat een dag, wat een dag. Een boel geloops, heel erg warm, moe en niet veel gevonden. We waren blij toen we weer bij de camper kwamen. We hadden het zo vreselijk warm (38 graden) dat we toe waren aan een koude douche en dat was zalig!!!!!!!!!!

Évora zullen we niet snel vergeten.

Morgen gaan we weer verder richting de Algarve waar de temperaturen iets lager liggen.

Zoals jullie weten heb ik nog een andere reisblog https://fritsellen.blogspot.com/
Ik heb het idee dat deze blog niet veel gelezen wordt en het is een boel werk iedere dag om 2 reisverhalen bij te houden en daarbij kost het steeds extra MB's om alles te verwerken. Wie ons wil blijven volgen kan dat op de andere blog. Wil je automatisch bericht krijgen als er een nieuw verhaal is dan kun je op "volgen" klikken.
Je kunt ons natuurlijk ook altijd vinden op www.fritsellen.com

Ik wil alle lezers en volgers van deze Pindat reisverslagen hartelijk bedanken voor de vele leuke reacties en ik hoop natuurlijk dat jullie ons blijven volgen

Hallo , Ik lees hem wel elke keer , dus blijf maar schrijven een jullie video ook Gr Jo

jo 2021-07-16 22:17:00

Wat vervelend allemaal O dan moet ik ergens anders gaan kijken ik vond dit altijd zo leuk en heel veel van de reis genieten ,maar ik kijk morgen wel groetjes

Marielouise 2021-07-17 10:04:52

Vemörge nao 'n paar drökke daog met alles volge met de hoege waterstand hei weer bijgeleze. Reageer neet altied mer lees 't wel. Gooj reis nao de Algarve. Dikke poen XXX

Mirjam 2021-07-17 10:07:55

Bijna elke keer lees ik jullie verhaaltje en bekijk/bewonder jullie foto's. Je kan de tekst redelijk eenvoudig kopiëren. Good luck

HansenChris 2021-07-17 14:36:11

Morgen vertrekken wij weer huiswaarts.ben benieuwd wat wij aantreffen.Voor jullie nog veel reisplezier.

Annemie. 2021-07-17 15:50:43

Leuk, ik ben gelijk voller geworden. Ons kun je volgen op https://olliontour.nl

Olli on tour 2021-07-17 18:16:15

@ hallo Jo, het schrijven gaat ook gewoon door alleen niet meer hier op deze site. Wil je ons blijven volgen? Meld je dan aan https://fritsellen.blogspot.com/. Je kunt hier iedere dag onze belevenissen lezen en zien. @Marielouise, we zijn gewoon te volgen alleen op onze orginele reisblog nog, https://fritsellen.blogspot.com/ Je kunt je ook hier aanmelden om bericht te krijgen. @Hans en Chris, de tekst kopieëren heb ik de laatste tijd ook gedaan en heb hem ook steeds weer aangepast om dat dit ander soort site is waar ik de foto's apart heb staan. Alle foto's ben ik steeds 2 keer aan het uploaden. Alles bij elkaar weer een heel werkje. @Annemie, wij wensen jullie voor morgen een goede en veilige reis terug naar huis. @Ollie, ik ga jullie meteen volgen. Super!!!!