Porto

Portugal, Porto

We zijn er helemaal klaar voor. We gaan vandaag naar Porto. Gisteren zijn we gaan kijken waar het station is en dat is heel dichtbij. Ongeveer 300 meter van ons vandaan. Gisteren avond zaten we in de camper toen er iemand op ons riep, Alo, Alo en daar stond onze Spaanse buurvrouw met 2 kaartjes in de handen. Of wij nog naar Porto gingen, vroeg ze. Ja hoor zei ik, morgen willen we gaan. Ze had nog 2 treinkaartjes voor ons. Wat lief van haar. Ze wilde er geen geld voor hebben, het was goed zo, gebaarde ze. Of het nu een enkele reis of een retour was wisten we niet maar dat zouden we wel vragen bij het station.
Dus vanmorgen vertrokken we met 2 treinkaartjes in onze tas en onze fotospulletjes.

Bij het station gingen we vragen hoe het nu met de kaartjes zat maar de dame die daar werkte ging met ons naar buiten en wees ons een soort tabak-winkel waar we dat moesten vragen. Oké, en de dame van de tabak winkel sprak ook nog Engels en zo kwamen we erachter dat iedere persoon een eigen kaartje moet hebben. Op 1 kaartje stonden nog 3 ritten en op het andere zat nog 1 rit dus daar moest er nog eentje bij. Voor €1,80 zat er nog een rit bij. Geen geld toch en op een boete zit je niet te wachten. 2 Keer op onze ritten werd er gecontroleerd. Het was ongeveer 25 minuten in de trein zitten maar owee........... wij weer. Waar moeten we eruit?? We willen graag de bekende Ponte Dom Luisl zien dus zullen we eruit gaan waar we de rivier zien. Tja, hadden we dat maar niet gedaan. Het was een halte te vroeg dus lopen maar. Ach dik 2 km dat is te doen en we liepen heerlijk langs het water waar een koel windje was, heerlijk. We zagen veel wandelaars, joggers en vissers op onze route.
En daar was hij dan de Ponte Dom Luisl. Hij is ooit gebouwd door een Belgische leerling van Eiffel en dat is goed te zien. Hij is al meer dan 120 jaar oud, die brug dan, de Belgische ontwerper zal wel al lang niet meer onder ons zijn. De brug wordt van alle kanten gefotografeerd door ons en aan de noordelijke oever zien we Ribeira, het oude centrum met zijn gekleurde huizen, smalle straatjes en veel wasgoed. De wijk is tegen de heuvel gebouwd en hier en daar steekt er een imposante kerktoren uit. Aan de oever zien we de oude Port-boten met hun houten tonnen op het dek. Wat is dit een prachtig gezicht.

We nemen de kabelbaan naar boven en kunnen zo helemaal boven over de brug lopen vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over de stad. Goed opletten waar je loopt want de metro loopt zo langs het voetpad.
Via de brug lopen we naar het oude centrum. Prachtig!! De straatjes zijn smal en lopen steil naar beneden. We besluiten om hier in een typisch Portugees restaurantje een hapje te gaan eten. Dat hebben we al snel gevonden. We kiezen voor een heerlijk stukje vis met die heerlijke aardappels die je hier krijgt en een fles rosé er bij. Dat smaakt heerlijk en al helemaal na de trip die we al gelopen hebben. We lopen weer verder en kijken hier onze ogen uit. Wat een gezellige pleintjes en straatjes. We komen langs de mooiste boekenwinkel ter wereld, Lello maar daar staat me toch rij met mensen voor te wachten om naar binnen te mogen. Daar schuiven we maar niet bij aan en lopen verder naar Amorino waar je het heerlijkste ijs van Porto kunt eten. Wat een ijssalon. Zo mooi. Van de ijs-bolletjes die op een horentje zitten wordt een waar kunstwerk gemaakt in de vorm van een bloem. Je betaalt voor zo'n horentje wel €10 en als je het niet snel eet dan is het ijsje zo gesmolten. Wij nemen een "large" bakje waar net 3 grote bollen ijs in passen. Het ziet er niet zo spectaculaire uit als een horentje maar het is wel prettiger eten zonder gesmolten ijs over je handen.

We laten het ons smaken en lopen dan naar het station om de trein weer terug te nemen.
Thuis gekomen nemen we een heerlijke douche en genieten nog na van de mooie dag in Porto.

Wat een leuk verhaal weer met prachtige foto’s. Zo heerlijk om jullie verhalen te lezen. Dat ijsje was verdiend na zo een heerlijke dag😉

Wilma 2021-06-30 22:22:03

Wat een mooie dag echt prachtig en wij genieten ermee van we komen nu ook eens ergens ,,,echt een aan rader deze stad ik verheug mij er al op voor morgen gr M.l

Marielouise 2021-07-01 08:59:07

Mooi om de foto's van Porto te zien. Halverwege jaren tachtig we daar en herkennen o.a. de brug van een leerling Eiffel en de azulejos in het station. Leuk om mee te genieten van jullie reis.