Reus

Spanje, Reus

We hebben heerlijk geslapen en worden wakker van het zonnetje dat door ons dakraam schijnt. Het is koud geweest afgelopen nacht en dus ons kacheltje mag een standje hoger.

Rond 10 uur half 11 is het zonnetje alweer heerlijk warm en kunnen we in t shirt buiten zitten. Even genieten en dan kan de tocht beginnen naar de stad Reus. We gaan met de fietsen en Frits heeft een weg gevonden zodat we niet over de snelweg hoeven te fietsen want we houden daar niet zo van. We doen toch onze helmpjes maar op want je weet maar nooit. Het is ongeveer 8 km. dus goed te doen.
We zijn nog niet lang op pad of we belanden al op de eerste zandweg en daar heb ik toch zo'n hekel aan om daar met de fiets over te rijden. Mijn stuur doet dan niet wat ik wil en zo nu en dan voel ik zo mijn wielen wegglijden in het zand fffffffff.
De zandweg wordt steeds smaller en de stenen dikker totdat we niet meer verder kunnen. Er liggen hele brokken rotsen die vast met een of andere modderstroom zijn meegesleurd dus weer terug.
Keer om, zegt google maps als we een teerweg willen nemen en wil ons weer een zandweg op sturen en weer opnieuw kunnen we niet meer verder. Wat nu. We zien auto's rijden dus daar moet een weg zijn maar hoe komen we daar? We moeten een onbegaanbare heuvel op vol stenen en onkruid ........ en dan neemt die stoere Frits eerst zijn fiets mee naar boven de heuvel op en zet hem bij de weg en komt dan mijn fiets ophalen en ik kom er achteraan geklommen.

Daar is de weg en ik ben nog nooit zo blij geweest dat ik een autoweg zag waar ik met de fiets op mocht. Wat kan een mens toch veranderlijk zijn.

We kunnen weer fietsen en komen zo in de stad Reus.

Reus is de stad van Gaudí en Modernisme en ligt 10 km landinwaarts van Tarragona, aan de voet van de Sierra de la Musara. Het is de tweede grootste stad van de provincie en een belangrijk handelscentrum van de wijnhandel voor het nabijgelegen beroemde wijngebied Priorat. De stad is de geboorteplaats van de beroemde architect Gaudí (Sagrada Familia, Parc Guëll/Barcelona). Zijn leraar en opvolgers hebben in de stad Modernistische gebouwen achtergelaten. Er is dus genoeg te zien voor ons.

We zetten onze fietsen bij een plein en gaan verder lopend de stad verkennen. We nemen een stukje van de Gaudi-route.
Het is een mooie stad en zeker de moeite waard om te bezoeken.

De zon begint een beetje weg te trekken en dan wordt het frisjes dus besluiten we om terug naar onze fietsen te gaan en beginnen aan de terugweg.

Er zijn 3 campers vertrokken en 2 nieuwe campers bijgekomen. De komende nacht zullen we met 4 campers hier staan.
Morgen gaan we weer een stukje verder naar het zuiden. We willen dan naar Peniscola rijden en dat zal ongeveer 140 km zijn.

Wat 'n avontuur weer....fijne aovend, slaop lekker straks en mörge weer 'n gooj reis weijer Spanje in.

Mirjam 2020-01-13 17:47:47

wat een goedzak toch !!

Jo 2020-01-13 21:00:03

Ja he Jo ❤❤

Ellen 2020-01-13 21:30:42

Als jullie naar Peniscola gaan doe dan de groeten aan Joke enWillem Goede reis en veel plezier.

Marthie 2020-01-13 21:40:32

Doen we Marthie 👍 😘

fritsellen 2020-01-13 22:24:27

Niet geweten van Gaudi, wat een leuk nieuwtje voor mij.