Geweldig Ronda

Spanje, Ronda

Vanmorgen op tijd opgestaan want we willen naar Ronda. Het is ongeveer 100 km en we willen er een beetje op tijd zijn.

Jammer dat we Ton en Hetty niet zien dus maar even een briefje schrijven voor hun. Het was zo gezellig gisteren.
Rond 10 uur vertrekken we dan. Eerst langs de kust. Het is hier heel toeristisch. Voor 1 dagje wel leuk maar niet echt ons "ding". We rijden door Marbella, zou Hans Kazan thuis zijn? Hahaha, we gaan maar niet zoeken in die drukte.

Voorbij Marbella gaan we landinwaarts, de bergen in. Het gaat steil omhoog en dat blijft zo voorlopig. Bij Ingualeja stappen even uit. Het is een plekje waar meer campers staan want van hieruit heb je een mooi uitzicht over de bergen en dalen.

Onderweg komen we veel motoren tegen die hier in grote getale rijden en zelfs een enkele fietser zien we tegen de berg op fietsen. Dat vind ik nu echt een zeer grote prestatie. Soms staan er een paar schapen aan de rand van de weg te grazen dus het is hier echt oppassen geblazen.

We blijven maar omhoog gaan en dan zien we Ronda. We gaan meteen naar de CP die 1,5 km van het centrum ligt en gaan meteen op pad.

Ronda ligt in een bergachtig gebied in centraal Andalusië, zo'n vijftig kilometer (luchtlijn) landinwaarts van de Costa del Sol op ongeveer 750 meter boven zeeniveau.
Het is een van de oudste steden in Spanje en ligt ongeveer 100 kilometer van Málaga. Met een bevolking van 36.000 mensen is Ronda een van de bezienswaardigheden die je echt gezien moet hebben.

De stad ligt op een soort plateau met wallen (Tajos) in een bergachtig gebied dat 2500 meter boven de zeespiegel is. De rivier de Guadalevín loopt door de de stad die de bergen verdeelt.
We zien de geweldige kloof El Tajo, die de stad splitst in een oude en een nieuwe wijk, en lopen over de Puente Nuevo, de brug die de twee met elkaar verbindt.
Het uitzicht is adembenemend bij de kloof El Tajo.

Als we de brug over lopen slenteren we nog heerlijk door de oude stad met zijn nauwe steegjes en gezellige terrasjes.

We hebben er honger en dorst van gekregen en we schuiven maar aan bij een gezellig terrasje. Er is bijna geen leeg tafeltje meer te vinden. We maken hier weer heel wat stapjes vandaag en het is zeker de moeite waard.

Als we in de namiddag weer bij de camper komen trekken we een van de heerlijke flesjes wijn open die Frits nog van Iske en Johan heeft gekregen ter ere van zijn 70ste verjaardag met natuurlijk de laatste restjes van de heerlijke Spaanse ham die daar bij hoorde.

Morgen krijgen we onze nieuwe internetbundel en dat wordt hoog tijd, haha.
Met de laatste restjes maak ik dit reisverslag nog even.

Jeetje wat is 't dao sjoen zègk....moos gein hoegtevrees höbbe...magnefiek oetziechte. Geneet dervaan ! Dikke knoevel en dikke poen XXX

Mirjam 2020-02-29 18:57:24

Mooi plaatsje, indrukwekkende kloof!

Christine 2020-02-29 20:42:52

Wij zijn een aantal jaren geleden daar ook geweest, het was er toen wel koud in februari maar was wel indrukwekkend om deze stad te zien en vooral het oude gedeelte.

R.Boogaers 2020-02-29 22:09:30

Ronda.... bienoa zoe sjoen es Mestreech...... Ook wij waren onder de indruk van Ronda en de route naar de kust.

Fred & Els 2020-02-29 22:43:44

@ Ronda is geweldig mooi en we boffen dat we heerlijk weer hebben. Gisterenavond zijn we nog eens naar de kloof gelopen en wat een pracht. Vandaag zal ik nog foto's plaatsen van Ronda bij avond en met carnaval.

Fritsellen 2020-03-01 06:46:05

Kijk iedere dag uit naar jullie verhalen geweldig ik reis met jullie mee

Marielouise 2020-03-01 09:47:51

Dat ziet er allemaal mooi uit.En nog veel plezier daar .