Wondermooi Malaga.

Spanje, Malaga

Malaga, wat ben je mooi!!

Vanmorgen zijn we met de fietsen naar het centrum van Malaga gereden. Het was ongeveer 6 km fietsen vanaf onze CP. Wat me vooral opviel onderweg waren de mooie fietspaden die langs de zee liepen en onderweg zagen we de vele trimplaatsen waar vooral de ouderen aan het trimmen waren op apparaten die we wel vaker tegenkomen in Spanje. Gezellig en goed voor lijf en ledematen.

Dan zag ik de gevulde terrasjes waar de mensen zaten te ontbijten of koffie te drinken en dat allemaal in een heel ontspannen sfeer. Bij die relaxte sfeer hoorde ik ook het vele gekwetter van de groene halsbandparkieten. Ze zijn hier bijna overal te vinden, heel leuk. Is weer eens wat anders dan onze mussen en koolmezen in Nederland.

Ons eerste doel was de kathedraal. Het was even zoeken in deze grote stad maar uiteindelijk is het gelukt met google-maps. Schijnbaar is het heel moeilijk want er waren meer mensen op zoek.

De Kathedraal van Malaga is wel één van de grootste bezienswaardigheden. De kathedraal staat ook bekend als La Manquita, de kleine één armige vrouw / dame. Dit komt doordat de tweede toren nooit is afgebouwd. Het heeft meer dan twee eeuwen geduurd tot de kathedraal afgebouwd was. In 1528 is men begonnen op de fundering van een Moskee tot en met het jaar 1782. Tegen die tijd was er alweer een gebrek aan geld en is besloten om de tweede toren niet af te bouwen.
Dit verklaart ook de verschillende bouwstijlen. Een Gotische stijl, Renaissance (één van de tempeldeuren) en een barokstijl in de decoratie van de lateien en de voorgevel. Het priesterkoor is buitengewoon (17e eeuw), hier zijn 40 van de totaal 58 houten figuren gekerfd door de beroemde beeldhouwer Pedro de Mena. De orgels, zijn gebouwd door Julian de la Orden in 1871.

Na het bouwwerk bewonderd te hebben, waar je echt wel een paar uurtjes voor kunt uittrekken gingen we verder wat door de stad slenteren en het was de moeite waard. We hebben er ieder nog een paar schoenen aan overgehouden, hahaha.
Dan zien we de overdekte markt en ook die is de moeite waard om te bezoeken. Een afdeling met verse vis, dan weer een afdeling met alleen maar vlees, een groente afdeling, dan weer kaas, snoep, brood enz.

We hadden er honger van gekregen dus eerst een hapje eten en even uitrusten. Frits trakteert. Daarna weer richting kathedraal waar we onze fietsen nog hadden staan en zo richting de haven gefietst.
De haven van Malaga is een internationale zeehaven. Het is de oudste continu werkende haven in Spanje en een van de oudste in de Middellandse Zee.

De Muelle Uno is een gezellige pier in het havengebied waar cruise schepen aanleggen en plezierboten hun thuishaven hebben en de vrachtschepen hun waren laden.
De pier staat bekend om zijn gigantische witte pergola die een groot stuk van de Paseo del Muelle Uno siert. En die de pier een moderne, uitnodigende uitstraling geeft.

Als we zo over de pier lopen zien we een prachtige Catamaran liggen en als we hem zo staan te bekijken en foto's maken komt er man bij ons om kaartjes te verkopen voor een tochtje op zee. Dat lijkt ons wel eens leuk om mee te maken. Zullen we ................
Ja, we zullen!!!!!!.
Frits trakteert alweer.
We kopen kaartjes en nemen plaats op een bankje en na enige tijd wachten gaan we dan eindelijk de zee op.
De tocht duurt 1 uur.
We zien vanaf het water de Kathedraal en het Alcazaba (Arabisch al-qasbah, قصبة, wat betekent "citadel") het voormalig Moorse fort dat tegen een helling ligt. Het werd gebouwd tijdens de Hammudiden dynastie en is het best bewaarde Alcazaba in Spanje.
Het is echt genieten met dit heerlijke weer op het water.

Er is natuurlijk nog veel meer te zien in Malaga maar wij houden het even hierbij.

Frits heeft er nog een filmpje van gemaakt en zodra hij het gemonteerd heeft komt het op ons YouTube kanaal FritsEllen Camper Reizen.
Als je je abonneert, wat helemaal gratis is dan krijg je vanzelf bericht al het filmpje online staat.
Enne niet vergeten hoor, duimpje omhoog.
Bedankt!!!!!

Prachtige stad hé , relaxed en mooi , veel te zien

jo 2020-02-26 23:33:06

We zijn er ook eens geweest wel 40 jaar geleden ,, is echt mooi en vooral met de zon erbij ,...waar gaat de reis nu heen

Marielouise 2020-02-27 08:34:17

@Jo, geweldig @Marielouise, nog geen idee.

Fritsellen 2020-02-27 09:05:11

Mooie stad. En goed te doen op de fiets. Wij waren er in 2018 rond de kerst. Prachtig verlicht. Kathedraal bezocht etc. En lekker eten daar. Geniet nog verder

Frans 2020-02-27 09:19:05

Mooi daar, en ik keek op het kaartje wat zijn ze nu gaan doen, zag de lijn helemaal op zee staan maar dat was met de boot.

R.Boogaers 2020-02-27 10:09:50

Prachtige foto's en een mooi verhaal erbij, wij slaan ook alles op in ons geheugen, blijf genieten.

Annemie 2020-02-27 10:41:58

Prachtig verslag, gaan we zeker ook bezoeken. Bedankt voor het leuke verslag, ik lees die altijd graag

Pickery Marleen 2020-02-27 12:47:49

Málaga is een schitterende stad, hoop er in de toekomst weer een keer naar toe tegaan.

Willy 2020-02-27 13:26:44

Wat 'n sjiek en sjoen aoventuur höb geer gistere weer beleefd. Zit eedere daag met te genete, virtueel gelökkeg, want op 'ne boot krijgste miech neet, weur al ziekraank op de Maos.

Mirjam 2020-02-27 13:46:27

@allemaal super bedankt voor jullie reacties 😍