Weer een stukje verder.

Spanje, Alhama de Granada

Vanmorgen op tijd vertrokken en via de binnenwegen richting Malaga.

We rijden tussen de bergen door en zien sinaasappel en citroen bomen afgewisseld met velden bloeiende amandel en perzik bomen. Wat een kleuren geven de lichte en donkerdere bloesems. Dan zien we weer heel veel velden met alleen maar olijfbomen. Er komt geen einde aan aan al die pracht en dan komen we bij een heel groot stuwmeer. We parkeren de camper en gaan eens kijken bij het meer.
Het is het Los Bermejales-reservoir dat is een reservoir in Arenas del Rey, provincie Granada. Het wordt gevoed door beekjes uit de bergen van de Sierra de Almijara in het natuurpark Sierras van Tejeda, Almijara en Alhama en is de bron van de rivier de Cacín.

Het levert weer schitterende plaatjes op. We maken er maar meteen een koffiestop van en genieten zo van de omgeving.

We gaan weer verder richting Malaga maar zien dat er hier een CP in de buurt moet zijn via onze app.
Het is mooi weer en een mooie omgeving ................... weet je wat ................. we blijven gewoon hier.

We parkeren op de CP en lopen de plaats Alhama del Granada in.
Dat is flink berg op en nog verderwaarts lopen. Tja dat is Andalusië. Het is warm maar we lopen helemaal naar boven naar de kerk del Carmen en nog verder. De mensen hier zijn druk in de weer met de voorbereidingen van het carnaval. Er staan tenten en bars buiten.

Het woord Alhama is afgeleid van ‘al-hammah’ wat ‘thermische bonnen’ betekent. De plaats ligt op zo’n vijftig kilometers ten zuidwesten van Granada en was al vanaf de prehistorie bewoond. De nabijgelegen bronnen werden ook door de Romeinen gebruikt. Het was niet alleen strategisch gelegen tussen Malaga en Granada maar was bij de Moorse dynastie, die over het Koninkrijk Granada heerste, ook geliefd als buitenplaats vanwege de bronnen met water van vijfenveertig graden. Toen Alhama in 1482 door de katholieke veroveraars op de Moren werd veroverd slaakte de Moorse heerser de kreet: ‘Ai mi Alhama’, wat later in de Spaanse taal als uiting van spijt is opgenomen. Alhama is gebouwd op de rand van een kloof en het water van de rivier de Rio Alhama die door de kloof stroomt, zorgde gedurende lange tijd voor de aandrijving van een vijftal korenmolens. Hiermee werd het graan dat in weide omgeving werd verbouwd, tot meel gemalen. In 1884 werd het stadje gedeeltelijk verwoest door een aardbeving, maar de wederopbouw, onder het initiatief van koning Alfonso XII, werd uitgevoerd met respect voor de traditionele architectuur. Door de rijke historie van de oude kern en de naastgelegen drie kilometer lange kloof is Alhama erg in trek bij toeristen.

Wat is het hier mooi en wat een rotsen en kloven.

In de middag lopen we nog een stuk helemaal naar beneden tot bij het riviertje waar ik een paard zie die aan het drinken is in de rivier. Het paard is alleen op pad want er is niemand te zien die erbij hoort. We klimmen en dalen. Fffffff, ik kan wel bijna aan de monitor als ik weer een steil pad op loop. We rusten even uit op de bankjes die we tegen komen en zien een beetje open plek waar we de drone even laten vliegen.

Wat is het hier genieten van deze omgeving. Je hoort hier alleen vogels en kabbelend water.

Mooie foto's van een mooie omgeving.

hansenchris 2020-02-22 21:10:55

Geweldig wat jullie meemaken en wij kunnen genieten Eat boffen we met het weertje ,,,, gr

Marielouise 2020-02-23 23:40:52

@Marielouise, het weer is geweldig. We boffen zeker. Ga door met genieten 🥰 doen wij ook.