Op weg naar Malaga

Spanje, Malaga

We zijn vanmorgen op tijd vertrokken. We hoeven maar ongeveer 70 km te rijden dus we doen op ons gemak.
Bij de Camper Contact app hebben we gekozen om de CP bij de Carrefour te nemen, sitecode 30464. We moeten een paar boodschappen doen dus komt dat goed uit.
De CP ligt bij het voetbalstadion en tegenover het ziekenhuis. Het is niet meer dan een grote verharde parkeerplaats maar dat maakt niet uit want morgen willen we met de fiets naar het centrum via de weg langs de zee.

Toen we op weg gingen naar de Carrefour ontdekten we een heel winkelcentrum dus daar eens even rond gesnuffeld. Frits moest een nieuwe USB hebben want op de zijne verschenen de vreemdste tekens. Een virus vermoeden we dus snel uit de laptop met dat ding. Gelukkig was er een backup en is Frits niets kwijt van zijn filmpjes en foto's.

In de namiddag nog even langs de grote Chinese winkel gegaan want we moesten nog zekeringen hebben, dubbelzijdige plakband en ander prullaria. Ook even de carnavals afdeling bezocht. Alleen maar om even te kijken. Ze hebben er van alles van verkleedkleding tot maskers en alles wat een mens maar nodig heeft om zich te verkleden.

Morgen gaan we de stad bekijken.

De geschiedenis van Malaga begint ongeveer in de 8e eeuw voor Christus toen de Feniciërs hier de eerste nederzettingen bouwden. Deze nederzettingen werden gebouwd in de baai waaraan Malaga nog steeds ligt. Deze baai en bijbehorende handelspost stond bekend onder de naam Malaka. Na enkele eeuwen vertrokken de Feniciërs weer en later waren het de Grieken die er handelsposten bouwden. Deze posten werden later overgenomen door de Carthagen die op hun beurt weer verdreven werden door de Romeinen. Tijdens de Romeinse overheersing Groeide Malaga uit tot één van de belangrijkste handelsposten in het zuidelijke deel van het Iberisch schiereiland. Van de Romeinse overheersing in de stad, behalve het Teatro Romano, is niet veel meer terug te vinden.

Na de val van het Romeinse Rijk werd de stad ingenomen door de Visigoten die in de 8e eeuw verdreven werden door de Moren. De Moren hebben een belangrijke stempel op de geschiedenis van de stad gedrukt. Zo zijn enkele van de belangrijkste bezienswaardigheden in de stad zoals het ‘Alcazaba’ door de Moren gebouwd. Malaga is tot de tweede helft van de 15e eeuw in Moorse handen geweest. Tijdens de ‘Reconquista’, de herovering van Spanje op de Moren, werd de stad door de Spaanse katholieke koningen heroverd. Meteen na de verovering werden er op verschillende plaatsen in de stad kerken en kloosters gebouwd. De oudste kerk van Malaga, de ‘Iglesia de Santiago’ is gebouwd op de resten van een moskee. In deze periode was Malaga nog niet veel meer dan een groot dorp met ongeveer 1.000 inwoners. Dit aantal nam in de eeuwen hierna fors toe. Malaga groeide langzaam maar gestaag uit tot één van de grootste en belangrijkste steden van Spanje. Hierbij heeft de haven van Malaga altijd een belangrijke rol gespeeld.