Weer een mooie tocht

Frankrijk, Plainfaing

We hebben vandaag weer een mooie route gereden. We rijden helemaal binnen door en komen door de mooiste dorpen.
De dorpen zoals we die uit de boekjes kennen. Het lijkt allemaal heel primitief maar is zo mooi. Het heeft wat!!!!!

We ruilen de "Limburgse" heuvels in voor de iets ruigere en de bossen veranderen van loofbomen naar dennenbomen. De temperatuur is heerlijk. In de zon eigenlijk te warm en we vinden een heerlijk plekje langs de rivier de Meurthe in Bertrichamps waar we kunnen picknicken. De Meurthe is een rivier in Frankrijk en ontspringt in de Vogezen tussen de Hohneck en de Col de la Schlucht. Hij mondt bij Frouard in de Moezel uit.

Nog een paar kilometer naar Plainfaing waar we een CP ontdekten via de Camper Contact. We willen wel even servicen en dat kan hier. Water lozen en tanken, toilet en grijs water legen en de CP ligt dicht bij het plaatsje waar we al een heerlijke bakker hebben gevonden voor morgenvroeg, op onze wandeling vanmiddag. We hebben het kerkje bekeken en de Mairie bewonderd met zijn prachtige bloembakken. Ze maken er vaak iets prachtigs van.
Toen we zo door het dorp liepen kwamen we onze Belgische buren tegen met hun 3 hondjes en hun papegaai. De papegaai zat op de buurman zijn schouder en mocht zo mee het dorp in. Praten doet hij niet alleen schreeuwen. Als dat maar goed gaat vannacht.

Morgen gaan we aan de Routes des Crètes beginnen. Het is een tocht van 81 km.

Het is een weg die is aangelegd door het Franse leger tijden de Eerste Wereldoorlog om het zuidelijke front in de Elzas met het noordelijke te verbinden. Dat was makkelijk voor de voorraden aan te vullen en soldaten af te lossen.

Deze weg liep vlak achter het front dat zich in de zone vlak voor het Rijndal lag. Het is daarbij goed om te beseffen dat Duitsland voor de Eerste Wereldoorlog iets groter was dan het nu is en Frankrijk een stukje kleiner. Duitsland had namelijk in de oorlog van 1870 een groot deel van Elzas en Lotharingen van Frankrijk afgepakt. De grens lag aan het begin van de Eerste Wereldoorlog dus westelijker over de bergrug waar de Hohneck op ligt. Het front lag iets oostelijker omdat de Fransen in tegenstelling tot het noordelijke front hier bij het begin van de oorlog de aanval hadden gekozen. Zoals veel aanvallen in dit bizarre conflict was ook deze doodgelopen en hadden beide legers zich ingegraven op de steile hellingen die het Rijndal markeren.

We gaan het allemaal meemaken morgen (hoop ik)

Ik zal hier ook de link van onze youtube film van gisteren plaatsen voor degene die deze nog graag willen zien.

Plainfaing heeft een super goede CP. 👍 we stonden er vorig jaar.