Weer een stapje verder

Spanje, Motril

Gisterenavond wilden we een poging wagen om de Puente Nuevo in de avond te zien met verlichting en werkelijk het was adembenemend.
Er waren schijnwerpers op het prachtige bouwwerk gericht en ook op de Plaza de Toros was de arena met de stier en de Toreador's te zien in een mooi lichtschijnsel.

Onderweg er heen kwamen we nog vele verklede mensen tegen want het carnaval duurt hier een hele week. Vanmiddag was er een grote optocht als afsluiting want bij onze Camper parkeerplaats stond vanmorgen een bord dat de plek om een uur helemaal leeg moest zijn i.v.m de optocht. Wij zijn er niet op blijven wachten want we wilden graag naar Motril.

We rijden nu meer over de snelwegen en komen langs velden vol met olijfbomen, zover je kan kijken. Velden met citroenbomen, Mimosa langs de wegen en dan weer weiden vol met rots-stenen die uitsteken in het gras. Tussen de bergen in zien we de typische Andalusische witte dorpjes, het lijkt wel of ze tegen de bergen aan zijn geplakt, zo mooi.

Na een tijdje zien we de zee weer en we rijden Marbella en Malaga voorbij.

Motril is een gemeente in de Spaanse provincie Granada in de regio Andalusië met een oppervlakte van 110 km². Motril telt 60.368 inwoners. Koning Boudewijn van België had er een buitenverblijf en overleed er op 31 juli 1993.

Motril ligt aan de Costa Tropical is de ongeveer 100 km. kustlijn tussen de Costa del Sol (bij Málaga) en de Costa de Almería (oost-Andalusië) en begint bij La Herradura en eindigt bij La Rábita (zie ook Kust van Herradura naar Salobreña). Het is een ongerepte steile kust met talrijke beschut gelegen baaien. De uitlopers van de prachtige Sierra de Almijara lopen tot aan de zee door. Het heeft een uniek subtropisch klimaat en de zon schijnt hier 320 dagen per jaar. Hierdoor groeien er op de berghellingen en in de dalen allerlei soorten tropisch fruit als avocado, bananen, mango en papaya. Het is een kust die nog niet door het massatoerisme is ontdekt en heeft veel te bieden. Er zijn vissersdorpen, havenstadjes en aan de kust zie je vestingen en overal torens die tijdens de Arabische overheersing ooit als uitkijkposten hebben gediend. Hoe verder je naar de kust van Almería komt, zie je jammer genoeg de witte plastic daken van de groentekassen opduiken. In het achterland zijn authentieke witte dorpjes met een typisch Andalusisch sfeertje, maar hebben helaas te kampen met leegloop.

Het dorp Polopos een authentiek wit bergdorpje, bekend van de tv serie afgelopen zomer, ligt hier 12 km landinwaarts en is te bereiken via de kronkelweg GR-6204. Het dorp ligt gelegen op een hoogte van 800m. en heeft mooi zicht op de bergen en de zee. Vanaf 1 juli 2019 werd in het dorp de serie "het Spaanse dorp" opgenomen, in navolging van de populaire serie over het dorp "Ollolai" (Sardinië). De 5 koppels in de realityserie streden om een vast plekje in het dorp. Polopos heeft, net als vele andere Spaanse dorpen in de regio, te kampen met een leegloop. Woonden er nog voor kort 2000 mensen, nu wonen er nog maar 58 volwassenen, waaronder 2 kinderen.

We komen aan bij onze CP. Hij ziet er heel vriendelijk uit met palmbomen en het strand voor onze neus. Het waait erg hard en het zonnetje is verdwenen. Gelukkig duurt dat niet lang en schijnt ze weer volop. Het waait wel erg hard en op de zee kun je de schuimkoppen zien. Voor morgen is er ook veel wind verwacht maar dan gaat het weer mooi weer worden. Het internet is erg traag en we hebben maar weinig bereik dus hopelijk kan ik mijn bericht toch de lucht in krijgen met een beetje geduld.

Ons YouTube filmpje is ook weer klaar.

Enne niet vergeten filmpje omhoog en wil je ons blijven volgen dan even op de knop abonneren drukken. Het is gratis.

Bedankt 🙂🙃 en wij zijn weer blij.

Gaat geer ouch de Nederlanders in Polopos opzeuke? Motril is bij miech bekind vaan Keuningin Fabiola en Keuning Boudewijn vaan Bèlsj. Es iech 't tenminste good höb en rappeleer ;-)

Mirjam 2020-03-01 17:55:05

Oh Ellen en Frits Wat zullen jullie het super naar jullie zin hebben Dit is echt genieten🥂🥂

Yvette 2020-03-01 18:06:46

Mooie reis, en voorlopig nog onderweg Groetjes xxx

Anja 2020-03-01 19:19:43

Mooie foto's en wat is Andalusië prachtig. Fijn dat jullie zo genieten.

hansenchris 2020-03-01 19:22:31

Weer geweldig te lezen wij vertrekken morgen uit het zonnig Benidorm ,maar komen 20 april weer terug we hebben genoten gr verheug mij op jullie volgend verhaal

Marielouise 2020-03-01 20:37:03

@we hebben erg veel wind hier en bijna geen internet bereik. Jammer. Wij gaan denkelijk weer verder. Dank jullie wel voor jullie reacties.

fritsellen 2020-03-02 08:41:03

@Mirjam we gaan niet naar Polopos. Het is niet echt op onze weg en de CP van de familie Rutten heeft nog geen vergunningen. Er zijn geen enkele voorzieningen en je betaald er € 5,00, waarvoor? Geen idee misschien alleen om de familie te zien in levende lijven. @Marielouise, goede vlucht naar huis en dan kunnen jullie weer gaan aftellen.