Alhambra

Spanje, Calle Laurel de la Reina, 15, 18140 La Zubia, Granada

Vandaag willen we een beetje op tijd vertrekken naar het Alhambra. Het zonnetje schijnt en het lijkt ideaal weer te worden om het Alhambra te gaan bezoeken.

De geschiedenis van het Alhambra.
Al in de Romeinse tijd werd de heuvel als een zeer strategische plek gezien en stond er een fort, maar de bouw van het Alhambra zoals het er vandaag bij staat begon pas rond 800. De Moren waren Europa binnengevallen en het grootste deel van Spanje, Portugal en het zuiden van Frankrijk viel onder de Arabische regering, maar hun macht was het sterkst in het gebied van het huidige Andalusië. Uiteindelijk liet de Nasrid emir Mohammed ben Al-Ahmar het fort van Alhambra halverwege de 13de eeuw renoveren en herbouwen en maakte hij het tot zijn koninklijk verblijf.

Koninklijk paleis in Renaissance stijl
In die hierop volgende eeuwen breiden de navolgers van Mohammed het Alhambra uit en werden gebouwen toegevoegd en het al bestaande Alcazaba fort. Het complex bleef van de Moren tot Granada in 1492 veroverd werd door de katholieken, waarna koning Ferdinand en Koningin Isabella het complex deels lieten ombouwen tot een koninklijk paleis in Renaissance stijl.
Op den duur werd het complex echter steeds minder gebruikt en raakte het in verval. Onder andere een aardbeving en gevechten met de Fransen aan het begin van de negentiende eeuw zorgden ervoor dat een groot deel van de originele kunst verloren raakte. In 1828 liet architect José Contreras het complex restaureren en sindsdien zijn ze bezig geweest met het complex in volle glorie herstellen.

We gaan dus een heel stuk geschiedenis bekijken.
Om 10 uur hebben we de bus, lijn 174 aan de overkant van de camping en moeten in het centrum overstappen naar lijn 13 die ons helemaal de heuvel op brengt. Al met al zijn we ongeveer anderhalf uur onderweg met de bus.
Wij zijn om 11.30 uur aan de beurt bij het paleis en uiteindelijk moeten we ons nog haasten maar komen net op tijd aan. Dan beginnen de lange wacht rijen want er mogen maar 6600 mensen binnen zijn.

En dan is het zover. De rugzakken mogen niet op de rug maar op de borst gedragen worden en er mogen geen flessen water mee naar binnen al worden er soms uitzonderingen gemaakt. Honden mogen ook niet naar binnen, het is maar dat je het weet.

We beginnen aan onze tocht. Het is veel lopen maar zo ongelooflijk mooi en genoeg bankjes onderweg om even te zitten. Ik hoef er verder niet veel over te schrijven. De foto's spreken voor zich.

Nadat we grote torens nog beklommen hebben en foto's gemaakt van het prachtige uitzicht over de stad Granada en de bekende wijk Sacromonte die bekend staat als de zigeunerwijk. Bezoekers komen 's avonds naar deze plek in de heuvels boven Granada voor muziek en dans. In de heuvels zijn uitgehakte bars aan de smalle Camino de Sacromonte en vormen het toneel voor gepassioneerde flamencoshows.
Ook hebben we uitzicht over de Sierra Nevada met zijn besneeuwde toppen.

We gaan beginnen aan de terugtocht. We kiezen ervoor om lopend naar beneden te gaan en komen zo langs de Marokkaanse winkels met hun leren tassen en flamengo jurken en strijken neer op een terrasje waar we een hapje gaan eten en zo een beetje kunnen uitrusten om verder naar de bus te lopen.

Op de camping gekomen gaan we nog even heerlijk buiten zitten met een wijntje en horen zo ook de belevenissen van andere camping gasten.

Ons filmpje over het Alahambra is ook te zien op ons YouTube kanaal FritsEllen Camper Reizen.

Hier nog even de link, enne ...... duimpje omhoog.

Dit was alweer genieten van de foto's. Het Alambra is een " Culturele Must" maar we hebben het toch maar niet bezocht. Te duur en, vooral, te druk. Dankzij jullie mooie verslag hebben we toch van genoten. Muchos Gracias!

Fred & Els 2020-02-20 21:27:11

@Fred & Els, ik vind €16,00 pp niet duur. Via de camping hebben we een Granada-pas gekocht die incluis het Alhambra is en 2 kloosters en Zafra's house. Bij de receptie hebben ze ook onze reservering geregeld. Ga jezelf via internet kaarten reserveren dan betaal je vaak €45,00 pp of meer.

fritsellen 2020-02-20 21:58:57

Een mooie dag👍

hansenchris 2020-02-20 22:18:07

Prachtig wat jullie allemaal mee maken en het zonnetje erbij Heb je geen tas gekocht ... wij hebben ook genoten van het zonnetje Vandaag gaan we een paar uurtjes naar het strand ,,, geniet ervan doen wij ook ,,,

Marielouise 2020-02-21 09:20:26

@Marielouise, nee geen tas gekocht. Dat heb ik afgeleerd hahaha. Hopelijk hebben jullie genoten van het strand.

fritsellen 2020-02-21 18:41:19

Prachtig, wij hebben dit bezocht op onze huwelijksreis ( nog niet zolang geleden) maar het blijft natuurlijk mooi. Blijf maar genieten, alaaf.