Dagje Motril met de fiets.

Spanje, Motril

Vannacht weer heerlijk geslapen totdat we wakker werden van een vreemd geluid. Het moet zo rond 5.30 uur zijn geweest. Ik hoorde een paar seconden een vreemd schurend geluid. Ik dacht dat ik met mijn voet zeker ergens tegen aan zat maar daar kwam het weer en Frits werd er ook wakker van. Zit er iemand aan onze fietsen? Nee dat kon bijna niet want dan moesten we dat voelen aan de camper. Weer opnieuw dat vreemde geluid. Ik deed eens heel voorzichtig mijn gordijntje open en daar was het weer. Het was ook geen tak van een palmboom. Wij kijken en daar zag ik het. In het gras zat een klein donker dingetje en daar sproeide water uit. Die waterstraal draaide langzaam in het rond en zo kwam het dat er steeds een waterstraal tegen de zijkant van de camper spoot. Nou ja, dat was wel even lachen. Nu we wisten wat het was gingen we maar weer lekker onder de wol om nog een paar uurtjes te slapen.

Vanmorgen werden we toch weer fris en fruitig wakker. Ontbijten, fietsen van de drager af, boodschappenlijstje in de telefoon dus dat kon ik niet vergeten en op pad naar Motril. Eerst naar de haven maar dat viel een beetje tegen omdat er allemaal hekken stonden waar wij niet door konden dus dan maar verder naar het centrum.

Dat was boffen want we reden zo maar bijna bij de tourist-info naar binnen dus even naar binnen voor een plattegrond.

Maar eerst gaan we naar het kerkje, Santuario de nuestra senora de la Cabeza. Dit betekent de H. Maagd van het Hoofd.
Als we hier naar binnen gaan weten we niet wat we zien zo mooi.

Het kerkje ligt op een heuvel met een prachtige tuin ervoor. Als je binnen komt zie je bij de het altaar een soort glazen vertrek op een verhoging met een prachtig Maria beeld in. Daarna gingen we een trap op en kwamen we in het glazen vertrek waar Maria stond. Wat een pracht en praal. Allemaal goud aan de muren en het plafond helemaal van hout gemaakt. We hadden ogen te kort.
De geschiedenis van de Santuario de nuestra senora de la Cabeza:

De kerk is gebouwd op de ruïnes van een Nasrid-kasteel dat de residentie was van koningin Aixa Alhorra, moeder van Boabdil. In 1631 werd begonnen met de bouw van de kerk, volgens het Isidro de la Chica-project, met een Latijns kruisplan en een enkel schip.

De kerk werd gedeeltelijk verwoest tijdens de burgeroorlog en werd het gerestaureerd in het tweede / derde deel van de 20e eeuw met respect voor zijn oude structuur. De restauratie werd in de jaren zestig afgesloten met het toevoegen van het altaarstuk door de beeldhouwer van Manuel González Ligero, waarin de waarden en traditie worden gesynthetiseerd met betrekking tot de legende en cultus van de Maagd van het Hoofd, beschermheilige van de stad.

Frits heeft er een filmpje van gemaakt want met foto's is dit niet over te brengen.

We zijn hier een tijdje blijven rond hangen en hebben een elektrisch kaarsje aan gestoken.

Daarna zijn we naar het oude stads gedeelte gelopen. We zien er gezellige pleintjes en een overdekte markt die je bijna in elke plaats hier tegen komt. Tot mijn verbazing kom ik hier wel veel potten tegen met kerst sterren in. Er staan hier ook veel bloemenstalletjes met onze vroegere anjers. Hier zien we ze bij de vleet.

Vanuit het oude gedeelte lopen we naar het gedeelte met de winkels. We zien nog veel opruiming van winterkleding terwijl het voor ons bijna zomer is met 22 graden. Ik moet er niet aan denken om met dikke truien en winterjassen aan te moeten lopen.

We rusten nog even uit op een terrasje en drinken een kopje koffie op een terrasje. Een flinke kop goede koffie voor €1,20 per kop. Het kan allemaal in Spanje net als tanken voor €1,20 en je kunt ze nog goedkoper vinden.
We komen weer bij de fietsen en gaan naar Dia in de buurt om boodschappen te doen want dat is hoog nodig en alles past maar net in mijn fietstassen. Als we weer bij de camper komen komt er een mede camperaar al vragen waar die winkel is waar wij hebben ingeslagen. Tja, dan moet je naar Motril en dat is ongeveer 6 km fietsen. Hij bedenkt zich en gaat weer bij vrouwlief en de honden bij de camper zitten.

Is weer een mooi plaatsje, en van die sproeier das weer een mooi verhaal voor de verjaardag feestjes, maar ik dacht dat jullie richting Portugal zouden gaan of heb ik dat maar gedacht

R.Boogaers 2020-03-03 20:33:21

Fijn dat jullie het zo goed hebben daar! Nog veel plezier ik had ff weinig tijd om jullie te volgen helaas😘

Jovita 2020-03-03 20:54:55

🤔een elektrisch kaarsje aansteken 🤭

Christine 2020-03-03 21:24:22

Maar goed dat het water was i.p.v. inbreker o.i.d. pfff toch schrikken zo'n moment. Fijn zulk aangenaam weer.

Hansenchris 2020-03-03 21:37:00

Weer een leuk verhaal wij zijn thuis valt tegen ,,,kijk uit naar het volgend verhaal gr M.l

Marielouise 2020-03-03 22:28:51

Het is genieten van jullie verhalen en fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben 🍷

Lidy 2020-03-03 23:27:58

@R. Boogaers, omdat we niet genoeg gas bij ons hadden hebben we van Portugal afgezien. Dat wordt vast iets voor volgende winter. @Christine, ben ook niet zo van de elektrische kaarsjes maar er werden geen gewone kaarsen aangeboden 🙂 @Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Fritsellen 2020-03-04 05:12:26

Jullie schrijven Mooi leuk om het zo te volgen