Trip van 8 januari

Frankrijk, Clermont-l'Herault

Vanmorgen waren we zo vroeg voor ons doen dan dat de supermarkt nog niet open was. We moesten nog water hebben weet u nog? Onze nieuwe aanwinst van gisteren waren we helaas weer kwijt dus onderweg maar even opletten.
En ja hoor in Saint-Germain kwamen we een hele grote Super-U tegen dus Frits meteen gewapend met een winkelwagen zodat hij niet met al die liters water hoefde te sjouwen de winkel in. Na een hele poos zie ik hem eindelijk weer terug komen met een stel flessen. Hij had natuurlijk net de verkeerde kassa gekozen waar een madame aan de kassa zat die alle tijd nam voor haar klanten. Dat schoot dus niet echt op. Op zo'n momenten zijn we echt weer de Nederlandse stress kippen. Maar uiteindelijk lukte het dan toch.
Eerst de beveiligingsknop omzetten en dan weer de tank vullen met deze schamele litertjes water en raad eens .......... het water bleef in de tank, jippie!!!!!!! Gelukt!!

Daarna onze tocht voort gezet naar het zonnige zuiden tenminste daar gaan we van uit dat daar de zon is want wij moeten het bijna de hele weg doen met motregen of mist. De camper ziet er niet meer uit en schreeuwt om een poetsbeurt maar hij moet maar even geduld hebben.

We maken een prachtige toch via Troyes, Nevers, Moulin, Clermont-Ferrand, Millau zo de Provence in naar Clermont-Herault waar we nu de nacht gaan door brengen.

Bij veel plaatsen halen we grappige oude herinneringen op zoals toen we eens in Moulin waren en dachten dat we in Nevers waren en op zoek gingen naar Bernadette Soubirous of liever gezegd naar haar lichaam dat hier rust in het voormalige klooster van de Zusters van Liefde totdat we er uiteindelijk achter kwamen naar vele malen te vragen dat we in Moulin waren in plaats van Nevers. We hebben Bernadette uiteindelijk toch gevonden hoor.

Het prachtige viaduct van Millau zien we deze keer in het donker. Helaas is het niet verlicht zoals wij gehoopt hadden. Steeds weer vinden we het een prachtig bouwwerk.
Het viaduct bestaat uit acht overspanningen, ondersteund door zeven betonnen pijlers. De middelste stukken overspannen 342 meter, de uiterste overspanningen 204 meter. De brug ligt 270 meter boven de rivier de Tarn. De lengte is 2460 meter. Er zijn zeven enorme brugpijlers gebouwd, waarvan de hoogste 343 meter de lucht in reikt, iets hoger dan de Eiffeltoren. Dit is de hoogste brugpijler ter wereld. Het brugdek is 32 meter breed, en heeft in beide rijrichtingen twee rijstroken en een vluchtstrook.

Het viaduct is een van de grootste voertuigenbruggen ter wereld, bijna tweemaal zo groot als de vroegere Europese recordhouder, de Europabrücke in Oostenrijk.

We genieten met volle teugen. Maar het wordt steeds later. We gaan toch maar eens een slaapplekje zoeken. Ik weet wel een leuk plekje bij Bédarieux. Even de A75 af en dan ben je er zo en is het nog maar een 20 km van Beziers af waar we uiteindelijk langs moeten op onze tocht. We komen door mooie plaatsjes met een echt Provencaalse uitstraling en dan gaat het ineens berg op. Het wordt steeds donkerder en je ziet bijna geen hand voor de ogen. De weg wordt smaller en de muurtjes hoger en de avond zwarter en de bomen worden bossen. Oei ............ zullen we maar omdraaien? Gaan we toch maar bij de super-U staan die we tegen kwamen onderweg. Oké, doen we dus die hele rampweg weer terug. Wat is 4 km dan toch lang maar we komen er.

Bij de Super-U komt al meteen een bewaker aanlopen, No sleeping here, begint hij al meteen.
Hij begint ons een weg te wijzen waar we wel mogen staan. Merci Monsieur.
Het is maar 3 minuten rijden en dan zien we een hele grote plek met allemaal campers. Daar gaan we gezellig bij staan.
Eerst wat eten en dan meteen aan deze site gaan beginnen.

Spannend hoor maar goed dat Frits zo’n goede chauffeur is😄👍

Jovita 2020-01-09 09:17:19

Weer spannend! Nu hopen dat jullie vandaag de zon vinden! Prettige voortzetting.

Fred & Els 2020-01-09 09:34:08

Wat 'n avontuur weer dao ! Fijn um te leze dat de tenk 't noe good deeg, 't is miech toch gèt. Op weeg nao 't zonnege zuide noe ! Safe and sound trip ! XXX

Mirjam 2020-01-09 12:03:13

Jullie gaan snel! En ook een hobbeltje hier en daar 😄. Gelukkig, water! En een slaapplaats. Fijn!

Marjon 2020-01-10 14:07:10

Gelukkig is de reis goed verlopen en we hebben water een hele tank vol 🍀