Weer een prachtige route

Spanje, La Peza

Weer heerlijk geslapen. Wat een stilte om ons heen, echt een luxe.

Rond half 9 zijn we weer vertrokken. Onze navigatie zei ons dat we over de grote weg moesten maar Frits zei dat we binnendoor zouden gaan en werkelijk wat was dat mooi. We reden over wegen die uitgehakt waren in de rotsen en gingen tot 1300 meter de lucht in. Wel veel slingerweggetjes maar het was goed te doen. In de bergen is het ontzettend dun bevolkt maar kom je een plaats tegen dan ziet dat er zo idyllisch uit. Quentar en Agaus Blancas zien er prachtig uit. We hadden er graag even willen uit stappen maar dat was onmogelijk. Om bij een dorp te komen moesten we van de weg af via hele krappe kromme weggetjes en dan stijl naar beneden want de dorpen zijn op en tussen de rotsen gebouwd. Geweldig om te zien en daarbij zijn alle huisjes helemaal wit. We zagen onderweg boeren die nog met de hand hun land bewerken en dan niet met een paard ......... nee met een schepje in de hand. We rijden ook nog een eindje door een tunnel en naderen Granada. Een enorme stad.

Granada behoorde in de middeleeuwen tot de machtigste steden van Europa. Toen de Moorse overheersing ten einde kwam werden de Arabische taal, de islam en de moskeeën in de ban gedaan. Moskeeën werden massaal omgebouwd tot katholieke kerken of gesloopt. Vanaf het moment dat Spanje de wereld begon te veroveren profiteerde Granada volop mee van de nieuwe welvaart. In de loop der jaren is Granada wat betreft importantie voorbijgestreefd door andere Spaanse steden, maar de rijke historie is nog op allerlei manieren zichtbaar. Hierdoor is Granada tegenwoordig een populaire toeristische bestemming binnen de autonome regio Andalusië die een groot deel van het zuiden van Spanje beslaat.

Eerst maar eens naar de camping die 3 km van het centrum af ligt en een bushalte voor de deur heeft. Wat wil een mens nog meer. We reserveren voor 3 nachten en kunnen ook kaartjes voor het Alhambra reserveren. Morgen om
11.30 uur zijn we aan de beurt en mogen we naar binnen. Er mogen nl maar 6600 mensen binnen zijn dus alles gaat op tijd. Het werkt allemaal via een Granada-card en we kunnen ook nog 2 kloosters bezichtigen, het Monastery of la Cartuja en het Monasterio of San Jerónimo.
Ook het Science Park Museum en Zafra's house is inbegrepen.

We gaan eerst even douchen en een broodje eten en dan op pad.

We nemen bus 174 die ieder kwartier voor de camping stopt en rijden in ongeveer 20 minuten naar het centrum. We gaan daar eens even kijken waar we moeten overstappen naar bus 13 morgen voor het Alhambra en zien dat dat lekker dichtbij is en we beginnen te lopen.

We horen een boel getoeter en zien een hele optocht van tractoren door het centrum rijden. Er komt geen een einde aan en als we uren later weer door deze straat aan de terugweg beginnen rijden er nog altijd tractoren in alle maten luid toeterend door de straten.
Ze hebben veel bekijks.

We nemen foto's en maken een filmpje. Toevallig zijn er vandaag ook in Nederland demonstraties gepland door de boeren.

Dan komen we bij de kathedraal. Entree € 5,00 pp. Ik was er graag binnen gegaan maar uit principe ga ik niet betalen om een kerk van binnen te mogen zien dus we lopen verder en komen bij de Arabische souks. In Granada zie je veel Moorse invloeden soms zijn er zelfs arabische teksten te zien op borden.
We slenteren door de straten en gaan nog bij de toeristische info een plattegrond vragen. De vriendelijke dame legt ons alles uit wat we graag willen zien ook geeft ze nog info over het Alhambra en over de tuinen daar. Dan vraag ik naar de wijk Sacromonte want daar heb ik over gelezen in de boeken over de 7 zussen. Die boeken kent ze ook (hoe kan het ook anders) en ze legt uit hoe we die wijk morgen kunnen gaan bekijken en ook de arabische wijk.

We bezoeken de Iglesia de San Antón die werkelijk een plaatje is en het Monstasterio of San Jeónimo die ook zeker de moeite waard is om te gaan bekijken.

Daarna hangt ons de tong zowat op de schoenen en strijken we neer op een terrasje waar we een biertje nemen met tapas.
Als we dan weer wat energie hebben opgedaan beginnen we aan de terugtocht. We vinden de bushalte vrij snel met onze google-app.

Thuis gekomen gaan we nog langs de Mercadona voor een paar boodschappen en natuurlijk ook voor de bekende potten crème met het drakenbloed die de rimpeltjes doet verdwijnen als sneeuw voor de zon, tenminste dat hopen we.

Op ons Youtube kanaal FritsEllen CamperReizen is ook weer een nieuw filmpje geplaatst.

Hier nog even de link.

......... enne niet vergeten, duimpje omhoog

In Granada is ook een hop-on bus. 1x tarief en je kunt overal weer uit- en/of instappen. Je ziet veel en scheelt veel lopen. Geniet van al het moois van het Alhambra😇 Vernuftig zoals vroeger het irrigatie systeem van de tuinen is aangelegd. Fijne dagen op die heerlijke camping 😎

Willy 2020-02-19 21:29:05

Ja, weer een mooi verhaal. Ook wij betalen in principe niet voor de entree om in een kerk te mogen komen. Kijk een vrijwillige bijdrage is ok. Maar Gods huis moet altijd vrij toegankelijk zijn.

cor-en-wils.reisverhalen 2020-02-19 21:29:47

@Willy, we hebben vandaag geen hop-on-hop bussen gezien. Geen idee of dat met de boeren had te maken.

fritsellen 2020-02-19 21:38:03

Prachtige tocht wij hebben vandaag ook de marathon gedaan om 10 uur vertolken markt en later stad koffie drinken naar de marcadona heb ook crème maar hoe is de naam van jou crème straks kennen ze ons niet meer een broodje gaan eten toen weer richting huis langs het strand heerlijk niks koud nog even een supermarkt en om 3.30 waren we thuis ik kapot en een blaar aan mijn teen ...morgen vroeg blijven we even thuis moet ook een beetje in de kluis doen en een wasje Vanavond bloemkool gemaakt heerlijk en de aardbeien zijn ook lekker ,,alles is lekker gr tot morgen

Marielouise 2020-02-19 21:51:08

@Marielouise de crème met het drakenbloed is de anti-verouderingscrème van het merk Beauté Mediterranea dan heb ik nog de Deliplus Olive Cream die is samengesteld met glycerine, sheaboter en olijfolie. We worden onherkenbaar, hahaha. Geniet van de heerlijke tijd.

fritsellen 2020-02-19 22:09:35

Veel plezier in het mooie Granada en het Alhambra. Het is echt genieten daar.

hansenchris 2020-02-19 22:39:10

@Hansenchris, het is echt genieten!!!!!!!