Fietstocht naar Novelda.

Spanje, Novelda

We gaan een fietstocht maken.

Het is mooi weer en we zien de zon weer hoog in de lucht al blijft het wel wat frisjes dus de bodywarmer aan en hupsakee op pad met de fiets naar Novelda waar we naar de mooie kerk Santuario de Maria Magdalena willen.

Dit religieuze gebouw werd gebouwd volgens het ontwerp van ingenieur Don José Sala (een leerling van de werelberoemde Gaudí) die het doordrenkte met het Catalaanse modernisme. De bouw, waarmee men in 1918 begon, bestond uit 3 fasen totdat men het in 1946 kon afwerken.

Aan de belangrijkste voorgevel onderscheiden zich torens van 25 m hoogte, waarop zich een stenen kruis bevindt, zoals men dat ook vindt in de koepel op de bovenste boog van de voorgevel. De decoratieve motieven hebben hun voorgangers in de middeleeuwse stijlen, Barok en in de natuur zelf; invloeden die de ontwerper ertoe brachten stenen uit de rivier Vinalopó te combineren, maar ook veelkleurige porseleintegels, bakstenen, roodkleurig bouwmateriaal, metselwerk enz. hetgeen men aan de buitenzijde van het gebouw kan zien.

Ruïne La Mola
Deze ruïne is gelegen naast het Heiligdom van Maria Magdalena. Het is een vesting van Islamitische oorsprong en werd gebouwd aan het einde van de 12de eeuw. Het ontwerp is veelhoekig met acht vooruitspringende vierkanten. Daarvan zijn er echter nog maar vier van over.
La Mola is een 360 meter hoge heuvel,bereikbaar via een smalle autoweg met een helling tot 13%,in de gemeente Novelda waarop twee heel bijzondere bouwwerken prijken. Ten eerste het twaalfde-eeuwse Moorse kasteel met de enige driehoekige toren van Europa. En ten tweede de Santa María Magdalena-kerk, gebouwd in een modernistische stijl die veel aan Gaudí doet denken en met het enige marmeren orgel ter wereld. Nadat de Santa María Magdalena kerk in de afgelopen jaren af en toe dicht was wegens de bouw van het orgel, is het nu weer vrijwel dagelijks voor bezoek geopend. En ook het kasteel is tegenwoordig voor bezoekers opengesteld. De heuvel ligt drie kilometer ten noordwesten van de stad Novelda, een plaats die vooral bekend is vanwege de marmerindustrie en de druivenproductie. Al vanaf de eerste aanblik is duidelijk dat de architect zich heeft laten inspireren door Gaudí. De torens hebben dezelfde vorm als die van de Sagrada Familia en er zijn veel kleurrijke materialen gebruikt. De Santa María Magdalena werd ontworpen door de uit Novelda zelf afkomstige José Sala.Hij had in Catalonië architectuur gestudeerd en was een groot be­wonderaar van Gaudí (zie ook wikipedia). Met de bouw werd in 1918 begonnen en het duurde bijna dertig jaar voor de kerk was afgebouwd. Het resultaat was een kerk in de vorm van een zalvingskruik met twee 25 meter hoge torens aan de voorkant, een kleine ronde koepel aan de achterkant en heel veel bijzondere, visuele elementen. Al het materiaal dat Sala gebruikte, is afkomstig uit deze streek: onder meer kiezelstenen uit de Vinalopó, rode bakstenen, natuursteen, marmer en glanzende en veelkleurige tegeltjes. Het interieur is verrassend sober, zeker als je het vergelijkt met de uiterst druk bewerkte buitenkant.

Het is wel een fietstocht van 22 km erheen en berg op met een helling tot 13%. Maar het is de moeite waard.
Het ziet er allemaal prachtig uit.
Na deze grote klim hebben we wel een coffee americano verdiend bij het plaatselijke restaurant. We willen ook nog wel tapas eten maar ze zijn er zo "vriendelijk" dat dat niet wil lukken. Dan maar afrekenen. ........... €2,00 voor 2 heerlijke koppen koffie. We denken eerst dat de man zich vergist maar nee, dos euro.

We beginnen weer aan de afdaling met maar liefst 13% ffffffffffffff en daarna fietsen we door een verkleinde versie van de grand caňon.
Prachtig is dat.

Gelukkig hebben we e-bikes want anders zou deze route niet te doen zijn.
In totaal fietsen we 43 km toch een hele trip maar zeer zeker de moeite waard.