Reutum

Nederland, Reutum

We zijn nu in Reutum aangekomen. Nooit geweten dat er een plaatsje bestond met die naam. Weer wat geleerd. Reutum is de plaats waar we een mooie CP hebben gevonden, De Boskamp en het is maar 3 km verwijderd van Ootmarsum een mooi stadje in Twente waar ik graag weer eens wil rondwandelen.

Eerst vanmorgen water geloosd en getankt en toen op pad. We hoeven maar 60 km te rijden, veel voor ons doen, hahaha.
Onderweg kwamen we langs een enige dode boom die in zijn dikke stam allemaal kleine kastjes met deurtjes had waar leen-boeken in stonden. Wat een leuk idee. Daar moest ik natuurlijk een foto van maken.

Daarna weer verder langs het Twente kanaal naar Reutum.

Onze CP ligt tussen de bomen en ziet er mooi verzorgt uit. Er is zelfs een speeltuintje.

Na onze lunch zijn we met de fietsen naar Ootmarsum gereden en daar zijn we gaan wandelen. Er is daar echt van alles te zien.

De museum winkel van Ton Schulten en ook de vele galerieën met zijn schilderijen, de glasblazerij van de Engelse Mark Locock en zijn Twentse vrouw Tamara waar je prachtig gekleurde glaswerken kunt bewonderen en bezoek je hem buiten de corona-tijd dan geeft hij demonstraties maar dat is nu dus even niet van toepassing.
Jammer dat Bianca Leusink haar galerie gesloten heeft want zij maakt mooie kleurrijke schilderijen en was meen ik ooit een leerling van Ton Schulten. Bianca heeft haar kunstwerken nu in het museum hangen in Ootmarsum. In haar winkel was teveel bezig met de verkoop van haar schilderijen en schoot de tijd er vaak bij in om te schilderen. Nu heeft ze daar weer alle tijd voor.

De huizen in Ootmarsum zijn ook mooi om te zien. Ze zijn klein en hebben mooie geveltjes.
De winkeltjes zijn ook zeer de moeite waard. Er zijn hier vooral winkeltjes te vinden die kunst verkopen.

Ooit gehoord van het Vlöggeln met Pasen door 8 volwassen mannen in Ootmarsum?
Het is een echt katholiek Twents gebruik.

De Paaskerels zijn 8 vrijgezelle mannen die niet van plan zijn in de komende tijd te trouwen. Ze moeten geboren zijn in Ootmarsum en ieder jaar worden de 2 oudste mannen vervangen door een jongere uitvoering. Ze dragen lange regenjassen en een hoed en een sigaar want een man is geen man als hij niet roken kan. Ze nemen eigenlijk afscheid van hun jeugd en treden de echte mannen-wereld in.
De Paoskerals lopen in een soort sliert (hand in hand) voorop in een soort processie/optocht. De dorpelingen volgen hun hierbij en ondertussen worden 2 Paas liederen gezongen. Dit allemaal duurt ongeveer 1 uur, dan zijn ze bij het Paasvuur aangekomen. De 2 oudste Paaskerels mogen het Paasvuur aansteken.

Een leuke traditie toch. We zien er veel foto's van hangen in etalages.

Na een tijdje nemen we de fietsen weer en rijden nog even langs de supermarkt. Bij de camper kunnen we nog wel even buiten zitten in het zonnetje. Dat doet de verkouden Frits goed en ook de blauwe tenen van gisteren.

Weer een leuke dag en een leuk verhaal heb gisteren geen nieuws gehad kan dat het is een koude wind ,,nog veel leuke trapjes tot morgen

Marielouise 2021-03-26 17:34:28

Dat is weer een bron van inspiratie! Dat gebruik van de Poaskaerels hebben we ook ooit meegemaakt, geweldig zo'n oude traditie! Ootmarsum daar wordt Fred helemaal gek! Kijk maar eens op http://www.europa-in-beelden.simpsite.nl/ Vandaag heeft Peter het zonnepaneel op de camper geplaatst en aangesloten dus hebben we nu wat meer bewegingsvrijheid. Morgen hopen we te vertrekken en we kunnen in principe tot 19 april toeren, dan krijgt Fred de eerste coronaspuit. Dus: Leuke vooruitzichten! Groetjes en sterkte met Frits' tenenwerk!

Fred & Els 2021-03-26 17:50:51

Weer een mooie dag om te koesteren!! Ja, Ootmarsum vaak geweest met Pasen...het vlöggeln is iets wat je in werkelijkheid moet zien...prachtig gezicht!!!

Janny Hallink 2021-03-26 18:08:48

Zoe lier iech weer vaan alles bij, sjiek um te leze en um te wete. Wie geit 't mèt Frits ziene tiene ? Nog väöl pijn ? Haw pin !

Mirjam 2021-03-26 18:31:57

Leuke verhalen Ellen, Nog fijne dagen en lieve groetjes van ons

Anja 2021-03-26 18:52:32

@Marielouise, ik denk dat er gisteren iets mis gegaan. Maar je kunt de berichten altijd weer bij lezen door boven aan het bericht op de datum van gisteren te klikken. @Fred en Els, het is ook wel prachtig dat Ootmarsum. Jullie zijn weer een zonnepaneel rijker. Is wel fijn. Wij kunnen dagen zonder aan de stroom te staan. @Janny, lijkt me ook heel bijzonder om mee te kunnen maken in levende lijven. @Mirjam, Frits zijn tenen zijn nu goed blauw, bijna zwart. Een pijnlijk gedoe hoor. Maar alles bijelkaar had het allemaal veel erger kunnen zijn.

fritsellen 2021-03-26 18:54:28

wij gaan deze zomer naar Ootmarsum op camping Kuiperberg en vrienden van ons logeren dan in hotel van der Maas we blijven 4 nachten daar om heerlijk rond te kijken en te fietsen in Ootmarsum en omgeving heb er al zin in

devandenbergjesontour 2021-03-26 20:17:09

@Jan en Elly, dat is een mooie camping. We kwamen er langs met de fiets.

fritsellen 2021-03-26 21:34:29

Het doet me goed als ik lees hoe jullie genieten. Dikke poen Ma.

Helene Hellwig Jansen. ( Ma )ik vind het 2021-03-27 15:28:49

@Ma, we genieten ook met volle teugen. Dikke kus xx

fritsellen 2021-03-27 17:08:37

Reutum, ook nooit van gehoord 🤔 Fijn dat jullie genieten van Ootmarsum. Leuke plaats👍

HansenChris 2021-03-27 20:42:59

@HansenChris, dank je wel. Jullie een goede reis weer terug naar het noorden. Blijf gezond!!