Schengen

Frankrijk, Boulay Moselle

Wat heb ik heerlijk geslapen. De temperaturen waren heerlijk en heel soms kon ik zelfs weer een dekbed verdragen. Frits heeft minder goed geslapen en werd bijna ieder kwartier wakker gemaakt door de kerkklokken. Het eerste kwartier sloegen ze 1 keer, het tweede kwartier 2 keer en het derde 3 keer en het op het hele uur werd Frits extra getrakteerd op het aantal slagen van het uur. Volgende keer gaan we niet meer naast een kerktoren staan die lawaai maakt.

Youtube gaf gisterenavond problemen en wilde maar niet onze film online zetten dus vanmorgen nog eens geprobeerd en via een ander programma was het zo gepiept en daarna op pad richting Schengen.

(Ons youtube filmpje, zwerven door Frankrijk is op deze link te zien: https://youtu.be/j5aaBXQ2roA )

Heuvel op, heuvel af, slinger wegen en prachtige natuur met vergezichten. Luxemburg is mooi en dan komt daar het 3 landenpunt in zicht, Schengen. Het oorspronkelijke verdrag werd in 1985 in de Luxemburgse plaats Schengen gesloten door België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en Nederland.

Het Akkoord van Schengen heeft tot doel de geleidelijke afschaffing van controles aan de gemeenschappelijke grenzen tussen de 26 deelnemende landen. Daarnaast voorziet het akkoord in de instelling van een regeling voor vrij verkeer van alle burgers uit de deelnemende staten, de overige staten van de Europese Unie en een aantal derde landen. De naam komt van het Luxemburgse plaatsje Schengen waar het akkoord op 14 juni 1985 is ondertekend.

De problematiek met vluchtelingen die vooral de landen aan de buitengrenzen van Europa trof, heeft ervoor gezorgd dat sommige landen weer grenscontroles hebben ingevoerd, waarmee het Akkoord van Schengen onder druk is komen te staan.

Het Schengengebied is in de loop der jaren steeds verder uitgebreid en omvat nu 26 landen.

We schieten een paar mooie plaatjes en bezoeken het museum met mondkapje op. De mondkapjes worden in Frankrijk net als in Luxemburg heel veel gedragen. In winkels, openbare gebouwen en ook geregeld op straat. Ook de buschauffeurs rijden in hun bussen met mondkapjes voor. Wij hebben ze dan ook steeds bij ons als we een wandeling maken of boodschappen willen doen. De afstand van anderhalve meter is in Frankrijk 2 meter en dat wordt ook steeds weer via borden of opgeplakte pamfletten ter herinnering gebracht. Mensen blijven ook wachten op elkaar en lopen niet maar zo langs je heen. Het valt mij op dat dat meer rust geeft bij het winkelen. Je hoeft niet zoals bij ons Nederland op andere te letten alleen op jezelf.

We hebben ons plekje gevonden voor de nacht in Boulay-Moselle en we staan NIET bij een kerk maar in de buurt van de Lidl dus ............. morgenvroeg is Frits zo bij de broodafdeling ............. hahaha.

Morgen weer verder richting Col du Bonhomme vanwaar de Route des Crètes gaat beginnen en die tocht staat op het programma.

Wat een rot nacht voor Frits maar wij slapen op een stok fam eigen ,, wij vertrekken morgen vroeg het weer is volgens voorspelling niet al te best maar ik verheug mij op het lekker vis eten gr tot morgen

Marielouise 2020-08-23 19:46:41

@ Marie-Louise, voor jullie een fijne vakantie. En wat het weer betreft ............. we zijn toch ook wel een beetje blij dat die erge hitte voorbij is, toch? Geniet ervan!!!!!

Fritsellen 2020-08-23 19:50:25

lekker genieten leuk om weer eens wat te lezen van jullie super !!

Jeanne 2020-08-23 19:53:07

Gezellig dat jullie weer onderweg zijn,veel plezier

Jossette 2020-08-23 20:39:00

Alweer een heerlijke dag Dat is ook de bedoeling van jullie reis. Xxx

Ma Hellwig 2020-08-24 08:13:15

Prachtig verslag. Mooie video . Vraagje: welke Dashcam hebben jullie in de auto staan ? Goede reis 🧳 en geniet ervan 🤗

Dirk L 2020-08-24 08:48:51

Veel plezier verder zonder nachtelijk gelui ! Fijn dat jij zo goed slaapt Ellen

Jovita 2020-08-24 17:36:56

Allemaal bedankt voor jullie lieve reacties!!!!! #Dirk, over welke dashcam wij gebruiken? We hebben een Sony dashcam maar gebruiken hem maar zelden. Wij gebruiken onze telefoons. Frits heeft zijn telefoon in een houder aan het raam hangen zodat hij hem makkelijk uit en aan kan zetten en ikzelf film uit de hand of met de Gimbal Zhiyun.