Proeverij

Frankrijk, Camping les Verguettes****

Een échte Zaterdag, geen klap gedaan dus. Nouja, lekker in het zonnetje, kopje koffie, “puntje” erbij, boekje, biertje, nootje, je kent het wel, heel relaxed. Al met al ook een prima voorbereiding op een heel belangrijke afspraak die we om 17:00 uur hadden in de naast de camping gelegen Cave. Bij een eerdere gelegenheid – geen idee meer wat we daar toen moesten – kwamen we er bij toeval achter dat er vandaag drie gratis rondleidingen door de wijnfabriek inclusief proeverij zou worden gehouden. Ik weet ook niet meer wie precies met het voorstel kwam, maar ik stond plotseling als deelnemer ingeschreven, net als de rest van ons gezelschap trouwens. We hebben ons enigszins door de rondleiding heen moeten slepen, maar het loonde zeker de moeite. De proeverij was uitstekend. Ook voor de Cave was er een klein succesje. Hoewel maar een zeer gering deel van de jaarlijks geproduceerde 20.000 hectoliter wijn, werd er door ons reisgezelschap “ruim” ingeslagen. Laat ik het zo zeggen, onze auto ligt nu werkelijk als een blok op de weg. De eigenaar werd zelfs zo enthousiast dat hij een account voor ons wilde openen en ons als relatiegeschenk gratis flessen begon mee te geven. De perfecte bodem voor een geslaagde barbecue overigens.