De edele kunst

Verenigde Staten, Two Medicine Campground

Zoals al eerder aangekondigd ging de reis vandaag naar de oostkant van Glacier. Aan deze kant van het park was de entree zo mogelijk nog beperkter. Na zo’n kilometer of acht reden we al tegen een afgesloten slagboom met borden “Road Closed”. Volgens de berichten op de radio gaat de “Logan Pass” als onderdeel van de “Going To The Sun Road” voorlopig nog niet open. Volgens plan zou dat de 19e gebeuren, maar de huidige berichten spreken dat tegen. Er zou nog steeds zo’n 70 feet (21 meter !!!!!) sneeuw liggen en door lawines is het vrijwel onmogelijk zelfs maar in de buurt te komen. Toch was de rit zeer de moeite waard. Het zonnetje was present – begin van de middag even een kort buitje – het meer was prachtig groen en de bergen majestueus. Via een zijweg waren de “Many Glaciers” te zien. Many….., dat klinkt veelbelovend, maar in de praktijk zijn het drie. De borden langs de weg die commentaar geven laten de ontwikkeling van de gletscher omvang sinds 1925 zien. Er staat met koeieletters boven “Going, Going, Gone”. Dit is wel treffende weergegeven, want ze zijn in ongeveer 85 jaar globaal tot een tiende van hun oorspronkelijke omvang geminimaliseerd. Ook wilde ik het vandaag nog even hebben over de edele kunst van het fikkiestoken. In iedere man schuilt iets van een pyromaan. Ook ik heb daar enigszins last van. Sommigen maken er zelfs hun beroep van en noemen zich brandweerman. Ik beschouw dat nog steeds meer als een soort legitimatie 😉 . Toch is het aanleggen en onderhouden van een knappend kampvuur geen sinicure. Het recept: zorg voor voldoende droog brandhout. Mijn Hyawatha van gisteren weet daar kennelijk alles van, want hij heeft mij puik spul geleverd. Hak met een bijl of scherp zakmes een stevige lading “chips” van de blokken. Leg wat proppen papier op de bodem van de firepit, daar bovenop gaan de chips en de wat dikkere blokken gaan er omheen/overheen. En dan de cruciale factor……… een lucifer. Steek de proppen aan en al heel snel branden ook de chips. Die zorgen ervoor dat ook de grotere stukken gaan branden. Regelmatig opporren van het geheel maakt dat je vlammen houdt. Op haar beurt zorgen die er weer voor dat de temperatuur aangenaam blijft. Vervolgens is het zaak je voorraad blokken er zo snel mogelijk door te jassen, zodat je naar binnen kunt, waar gewoon de kachel brand, je niet in de rook zit en je verlost van die #$%@*& muggen.