Alweer vroeg op

Zwitserland, Hotel Alpina

Nou ja, gelukkig niet midden in de nacht, maar toch..... 07:30 uur. Goed geslapen, lekkere stevige bedden, dus daar redden we het wel een weekje mee. Als we na het ontbijt tegen tienen op pad gaan is het barstens koud. Flink doorlopen dus. Eerst maar eens kijken bij de Langlaufwedstrijden in dorp. Van klein tot groot, alle registers worden voor ons opengetrokken, want wij lijken vrijwel de enige toeristen. Daarna doorgelopen naar het einde van het dorp om de Kander over te steken. Aan de andere kant in het zonnetje terug gewandeld. Prachtig, een landschap onder een pak sneeuw, berijpte bomen, fluitende vogeltjes en verder stilte. Heerlijk!
Om 13:00 uur zijn we bij het station in het dorp om de opening van de feestweek mee te maken. Hartstikke leuk, het hele dorp is zo'n 100 jaar terug in de tijd. Er wordt geschaatst door chique dames in lange zwarte jurken met fraaie hoedjes, de heren in rokkostuum met hoge hoed. De plaatselijke fanfare verhoogd de feestvreugde. Na de opening vertrekt de geweldig uitgedoste groep voor een optocht door het dorp. We zijn een eindje meegelopen en hebben foto's gemaakt. Na de hele late lunch, käseschnitte en glühwein, terug naar Alpine. Trix heeft alvast twee blaren op haar hielen gelopen, dus da's geen fijn begin. Na de gebruikelijke borrel op de kamer en het aansluitende diner is er live muziek in ons hotel. Een Berneravond voor genodigden van de Belle Epoque en voor ons als hotelgasten. Uiteraard Sauerkraut mit Wurst en heel veel andere lekkernijen. Even na tienen zijn we afgehaakt en bekaf ons bed ingerold. Een prachtige zonnige eerste dag, maar wel erg koud. Om 18:30 uur vroor het al bijna 12° C op ons balkon.