Pipi7íyekw

Canada, Gibsons RV Resort

Eerst even iets recht zetten. In het blog “Volle maan” van een paar dagen geleden schreef ik dat we niets hadden kunnen vinden over de zalmsoort die we hadden gezien. De Kokanee zalm, ofwel de Oncorhunchus Nerka – ik had het zelf kunnen bedenken – blijkt een ondersoort te zijn van de overbekende en alom gewaardeerde Sockeye zalm. Onze Kokanee bereikt, in tegenstelling tot z’n grote broer, nooit de oceaan en blijft daardoor ook een stuk kleiner. Zo, na deze uiterst waardevolle informatie, over naar onze bezigheden van vandaag. Vanochtend met een stralende zon, strak blauwe lucht en snijdend koude wind – het is zo’n 10°C –vertrokken naar Horseshoe Bay, voor de oversteek naar Vancouver Island. Nog maar net een halfuurtje onderweg in de Cayoosh Canyon, staat er een lollypopman met het bekende stopbord op de weg. Wegwerkzaamheden, dacht ik nog, maar niets was minder waar. Iets eerder was mij al een felrode en blinkend gepoetste Porsche opgevallen die er stevig de gang in had. De weg was even afgesloten in verband met filmopnamen, maar wij zaten er middenin. Ik denk dat wij binnenkort met onze witte tank te zien zijn in Top Gear of zoiets. Onderweg uiteraard even gestopt bij Duffey Lake. De vorige keer dat we hier waren, was het meer nog grotendeels bevroren. Het meer ligt in het Indianen territory L’il’wat. In hun taal heet het meer Teq, wat “geblokkeerd” of “verstopt” betekent. En dat slaat dan weer op de enorme ophoping van boomstammen en ander drijfhout aan de oostkant van het meer. Je hebt hiervandaan naar het westen een prachtig uitzicht op Cayoosh Moutain, of Pipi7íyekw om het maar eens in goed l’il’wat te zeggen 😉 Via Whistler en Squamish over de Sea to Sky Highway, onze pechweg van de allereerste dag, verder naar onze hoefijzerbaai, net iets ten noordwesten van Vancouver. Rond de klok van halfvijf bereikten we ons einddoel voor vandaag, dachten we…… “Nu we er toch zijn, dan ook meteen maar even wat informatie halen bij de ferry terminal” was de gedachte. We kregen het advies de oversteek vandaag te doen en niet te wachten tot morgen. Immers, geweldig weer en morgen is het waarschijnlijk een stuk drukker. Er bleek keus uit de rechtstreekse ferry van Horseshoe Bay naar Nanaimo op Vancouver Island of een drietrapsraket. Eerst van Horseshoe Bay naar Langdale, dan 85 km rijden naar Earls Cove, op het Sechelt Peninsula. Daar vandaan op de boot naar Saltery Bay, waarna er wederom gereden moet worden. Dit keer 34 km naar Powell River, om dan tenslotte de oversteek te maken naar Little River op Vancouver Island. We hebben gekozen voor de drietrapper en staan nu op een camping in Gibsons, even buiten Langdale en hebben net, het is nu 20:30 uur, ons diner op. Koppie soep, zonder ballen (!), en een stokbroodje. Morgen gaan we de rest van de legpuzzel doen.