“Sur le Pont, d’Avignon”

Frankrijk, Camping les Verguettes****

Een dagje Avignon, maar ook even langs de aldaar gevestigde Decathlon. Ik was immers aan een paar nieuwe bergschoenen toe. Prima geslaagd voor een paar donkerbruine stappers van Lowa. Bij de Italiaanse Universiteit op een immens parkeerterrein gratis geparkeerd. Kom daar in Nederland eens om………gratis, helemaal voor niks of “gratuit” zoals ze hier zeggen. We hebben een uitgebreid bezoek gebracht aan het Palais des Papes, jawel meervoud. Nooit geweten dat er, ergens in de middeleeuwen, zo’n toestand in Rome is geweest, veroorzaakt door opstandige bisschoppen, dat de Paus besloot uit te wijken naar Avignon. In totaal woonden en werkten er zeven achtereenvolgende Pausen in die stad. Door de bouwlust van de verschillende Pausen, bestaat een aanzienlijk deel van de oude stad nu uit het Palais. Aansluitend natuurlijk een bezoek gebracht aan de Pont. Je weet wel, die van “Sur le Pont, d’Avignon”. Een brug van oorspronkelijk ongeveer 900 mtr over de Rhône. Nu staat nog maar de helft overeind, dus als je naar de overkant wil kost je dat een nat pak. Middenin de rivier houdt ie domweg op. Op de terugweg naar de camping troffen we op het laatste stuk een nat wegdek. Navraag leerde dat er een stevige regenbui was geweest en zelfs onweer. Hadden wij dus mooi gemist.