Bear poo

Canada, Rip Rap Campsite

Vandaag een rustig dagje. Begonnen met een wandelingetje vanaf de camping. Een soort natuurwandeling met overal informatiebordjes in, wat ze hier noemen een coastal rainforest. We waren nog geen 300 mtr bij onze camper vandaan toen we heel erg verse berenpoep tegenkwamen, helemaal oranje van de bessen. En zo’n beest wil je ’s morgens vroeg niet tegenkomen en al helemaal niet in een coastal rainforest. Maar goed dat het zo’n kort wandelingetje was. Geen beer gezien natuurlijk, maar je loopt toch niet op je gemak. Vervolgens zijn we de metropool Bella Coola gaan bekijken. Wat een wereldstad, ze hebben er zelfs een heuse Co-op! In de haven wat vissersbootjes, een verdwaalde zeehond en natuurlijk een stevig aroma van vis en stookolie. In de plaatselijke bibliotheek konden we even op internet. Net lang genoeg om het stukje van gisteren op het weblog te plaatsen. De enige andere bezienswaardigheid was even buiten Bella Coola te vinden, minstens 3.500 jaar oude rotstekeningen, de Petroglyphs. Ooit gemaakt door de Nuxalk indianen. Eigenlijk waren het geen tekeningen, maar “carvings”, in het steen uitgehouwen dus. De boekjes raden je aan om een local in te huren om je erheen te brengen, maar de enige local die we tegenkwamen wilde ons alleen vertellen dat we die kant uit moesten. Op de Y-splitsing naar rechts en dan bij de witte stenen naar links het bos in, kan niet missen. Een stevig klim over een modderig bospad, de aanwijzingen klopten als een bus, maar de tekeningen zelf waren best moeilijk te vinden. Aan enige vorm van onderhoud doet men hier niet, dus de oude heiligdommen zaten behoorlijk onder het mos. De mooiste exemplaren hebben we toch maar op de foto gezet. We staan nu op camping Rip Rap. Recht tegenover de camping van gisteren. Ziet er toch wat beter uit. Aan het eind van de middag liep er een ranger over de camping. Er wordt gewaarschuwd niet in donker naar buiten te gaan, want er wandelt een hele grote grizzly rond. Bij het schuurtje waar de vissers van de camping hun vangst schoon maken is een enorme pootafdruk (ca. 30 cm) gevonden. Er ligt nu een metalen plaat met stroomdraadjes om de booswicht af te schrikken. Gelukkig is het geheel wel afgezet met rood-wit lint, want als die beer z’n poot op die plaat zet, krijgt ie toch een optater.

Hallo, Vandaag er eindelijk toegekomen jullie verslag te lezen. Wat een naar begin met een aanrijding, gelukkig geen gewonden. Wij zitten nu ook in Canada bij Toronto, maandag gaan we kennissen bezoeken die drie jaar geleden hierheen zijn geemigreerd. Fijne reis verder met veel beren, ons wildlife is erg miniem. Wel het begin van de fall foliage, ook mooi. groetjes Annie Ps mijn man volgt jullie iedere dag.