Parijs

Nieuw-Zeeland, Riverlands Holiday Park

Vanochtend zijn we eerst maar eens begonnen met Akaroa te bekijken. We hebben er tenslotte de nacht doorgebracht. Een heel leuk stadje met heel veel oude pandjes, al dan niet netjes gerestaureerd. In de haven bleek afgelopen nacht een cruiseschip binnen gelopen. Kleine bootjes brachten hordes cruisisten (de Dikke Van Dale mag weer worden aangepast 😉) aan wal. Het viel op dat die kleine bootjes onder Nederlandse vlag voeren. Het cruiseschip bleek de “Volendam” te zijn, eigendom van de Holland-Amerika Lijn. Een stukje Hollands Glorie in NZ. Die mensen moeten dus wel een mooie vakantie hebben. Overigens pik je de cruisisten er zo uit tussen het gewone toeristenplebs. Steevast op te witte gympies, poloshirts waarvan het kraagje op staat, kanariegele-, witte of rode broeken, donkerblauwe blazers met gouden knopen, stropdassen, de dames met keurig gekapt haar én, misschien wel het allerbelangrijkste, allen de respectabele leeftijd van 100 jaar ruim gepasseerd. Vanmiddag Christchurch bekeken. Het is de grootse stad van het Zuidereiland en dus best groot. Een beetje als Parijs, maar dan totaal anders. Een bruisend stadscentrum met straatmuzikanten, levende standbeelden, gezellig drukke terrasjes en wat dies meer zij. Op het grote plein voor de Kathedraal natuurlijk een enorme kerstboom…. in de blakende zon. Van schade door de aardbeving, jongstleden september, is weinig meer te merken, behalve dat veel, vooral oude gebouwen, in de steigers staan omdat er stukken gevel afgestort zijn. Gek genoeg gaat het daarbij vooral om kerken. In Akaroa was het ons ook al opgevallen dat op veel daken blauw plastic zichtbaar was, een noodreparatie voor de afgevallen schoorsteen. Inmiddels zijn we aangekomen in Kaiapoi, zo’n 30 km te noorden van Christchurch en staan op een keurige camping. We wilden vandaag, in navolging van de cruisisten, een beetje in stijl overnachten. De camping maakt onderdeel uit van de plaatselijk Golfclub.