“Wat een score”

Verenigde Staten, Bridge Bay Campground

Het begint er echt op te lijken dat ik het ritme van Trix begin over te nemen. Vanochtend mocht ik uitslapen tot 06.30 uur !! Om 07.30 uur reden we de camping af. Koud onderweg zagen we onze eerste wild voor vandaag. Een stel Pelikanen…..écht waar. Even verderop in een vallei een aantal groepen Elks. Ik schat in totaal zo’n 150. Trix heeft zich in haar handen laten pikken door een stel Yellow Headed Blackbirds en nog weer iets verder zagen we ‘m dan, onze tweede Blackbear. Op vrij grote afstand dit keer, maar toch het was een echte. Na een half uurtje Grand Teton National Park hebben we al meer wild gezien dan in onze hele vakantie tot nu toe, wat Trix bracht tot de nu al bijna legedarische uitspraak “Wat een score!”. Verder ging het richting Yellowstone National Park. Langzaam ging de regen over in sneeuw. En het werd steeds erger. Door het park loopt een scenic byway in de vorm van een acht. Wij begonnen onderaan en konden alleen maar rechtsom. Links, de route die langs “Old Faithful”, de grootste en meest bekende geiser van het park, leidt was vanwege zware sneeuwval afgesloten. Van een in de berm geparkeerde Ranger kregen wij het advies om onze “rechtsomroute” in omgekeerde richting te vervolgen. “It’s very bad up there, I advice you to go south”. Eerst maar even koffie dus, maar het knapte niet echt op, integendeel, het begon steeds harder te sneeuwen. Met veel herrie raasde er een sneeuwschuiver voorbij. Ok, that does it, terug dus maar. Vlak bij de zuidelijke ingang van het park ligt het Upper Geyser Basin. Daar een hele verzameling kleinere geisers bekeken en geluncht. In de middag begon het weer plotseling op te klaren, het zonnetje kwam zelfs door. Het advies van onze Ranger dus onmiddellijk in de wind geslagen en toch weer onze “rechtsomroute” opgepakt. Old Faithful was echter nog steeds afgesloten. Inmiddels zijn we aangekomen op Bridge Bay Campground, op ongeveer een kwart van het onderste rondje van de acht. Tijdens ons gebruikelijke na-het-eten-wandelingetje opnieuw een aantal Elks gezien en digitaal vereeuwigd. Morgen gaan we er maar eens een lange dag van maken. ‘s Ochtends vroeg heb je de meeste kans om wild te spotten. De wekker gaat om 06.00 uur. Brrrrrr, kan er nog niet echt aan wennen.

Bizar om te lezen dat het ene moment van de vakantie afspeelt bij een gemoedelijke temperatuur van een graad of 30 terwijl een paar dagen later wegen afgesloten zijn wegens sneeuwval. Zou ongeveer hetzelfde zijn als zon in Groningen en sneeuw in Maastricht. Have fun verder!